Een van de geïnterviewde Werkscandeskundigen is in dienst van een arbeidsongeschiktheidsverzekeraar. De Werkscandeskundige zet de Werkscan in om uitval bij verzekerden te voorkomen. Het invullen van de Werkscanvragenlijst en het Werkscangesprek wordt verzekerden gratis aangeboden. De kosten van (langdurige) uitval van verzekerden zijn immers erg hoog. Volgens de geïnterviewde Werkscandeskundige betaalt de Werkscan zichzelf terug als zelfs maar bij één verzekerde kan worden voorkomen dat hij uitvalt.
De Werkscandeskundige heeft naar eigen zeggen behoorlijk ingezet op het uitzetten van het instrument onder verzekerden. Toch valt het aantal gesprekken tegen. Dit komt enerzijds doordat veel Werkscanrapportages geen aanleiding gaven tot het aanvragen van een gesprek. Anderzijds vermoedt de Werkscandeskundige dat aan het beperkte aantal aangevraagde Werkscangesprekken, de vrees ten grondslag ligt voor misbruik van de met het gesprek verkregen gegevens. De verzekerden vrezen mogelijk dat het gesprek nadelige gevolgen kan hebben voor hun verzekeringspremie. De Werkscandeskundige heeft geprobeerd om deze vrees weg te nemen door te benadrukken dat de privacy goed is gewaarborgd. Dit heeft tot op heden geen effect gehad op het aantal gevoerde gesprekken.
5.8.1 Bereik vergroten
Het bereik kan vergroot worden door meer arbeidsongeschiktheidsverzekeraars te overtuigen van de meerwaarde van de Werkscan. De doorslag kan daarbij worden gegeven door de kostenbesparing die de Werkscan oplevert als uitval van een verzekerde wordt voorkomen. Mogelijk kan ook iets worden gedaan om de vrees voor schending van de privacy weg te nemen bij de werkenden, al zal dit een lastig punt blijven.