Ongeveer een kwart van de werkenden kent de Werkscan via zijn werkgever. In de meeste gevallen vergoedt de werkgever het eventuele gesprek. De werkgevers die wij interviewden hebben veelal een arbeidsdeskundige in dienst. De Werkscan is onderdeel van de dienstverlening van deze arbeidsdeskundigen.
Er zijn ook werkgevers die een Werkscandeskundige van buitenaf inzetten. Dit is echter een beperkte groep. Werkscandeskundigen geven aan lastig voet aan de grond te krijgen bij werkgevers. Het is volgens hen lastig om aan werkgevers te laten zien wat de meerwaarde is van de Werkscan. Uit de gesprekken met werkgevers die wel gebruik maken van de Werkscan blijkt dat de werkgevers tevreden zijn over de effecten van zowel de Werkscanvragenlijst als het Werkscangesprek. Wel geven ze aan dat ze de kosten voor de gesprekken hoog vinden. En dat ze er moeite mee hebben dat er geen controle is over het aantal werknemers dat een gesprek aanvraagt. Werknemers bepalen volgens het Werkscanmodel namelijk zelf of ze een gesprek voeren met de Werkscandeskundige. Ook geven werkgevers aan te vrezen dat werknemers in het geval van een conflict tussen werkgever en werknemer naar de Werkscandeskundige gaan. De werkgevers die wij spraken, vinden dat een conflict door werknemer en werkgever moet worden opgelost en dat het niet wenselijk is als daar een Werkscandeskundige bij wordt betrokken.
5.6.1 Bereik vergroten
Werkscandeskundigen geven aan het lastig te vinden om aan werkgevers duidelijk te maken wat de meerwaarde van de Werkscan is. Ze willen bij de werkgever dan ook hard kunnen maken wat de meerwaarde is. Hierbij valt te denken aan goede praktijken, waarin wordt beschreven wat de meerwaarde was van de inzet van de Werkscan in een bedrijf. Ook de resultaten van deze evaluatie kunnen worden gebruikt om de meerwaarde hard te maken. Uit de evaluatie blijkt dat het werkvermogen van werkenden die een gesprek voeren verbetert. Wetenschappelijk onderzoek toont daarnaast aan dat verminderd werkvermogen samenhangt met productiviteitsverlies op het werk en verzuim en arbeidsongeschiktheid. Verbeteren van het werkvermogen kan voor de werkgever vanuit een bedrijfseconomisch oogpunt dus interessant zijn. De Werkscan kan werkgevers hierbij helpen.
Daarnaast kan het zinvol zijn om de werkgever ook langs een andere weg te benaderen, namelijk via de bedrijfsarts. Dit kan vorm krijgen door de Werkscan op te nemen als onderdeel van het preventief spreekuur. Wel moet worden nagedacht over de financiering van de Werkscan. Als een werknemer op advies van de bedrijfsarts een Werkscangesprek aangaat, zijn er de volgende mogelijkheden om het gesprek te betalen: de werknemer of werkgever betaalt, de arbodienst betaalt of de verzuimverzekeraar betaalt. Wanneer deze weg wordt bewandeld, zou het goed zijn om bedrijfsartsen, arbodiensten en verzuimverzekeraars te overtuigen van de meerwaarde van de Werkscan.
1 Berg T van den, Robroek S, Plat J, et al. (2011). The importance of job control for workers with decreased work ability to remain productive at work. Int Arch Occup Environ Health. 84(6); 211-220; Alavinia SM, Berg TIJ van den, Duivenbooden C van, et al. (2009). Impact of work-related factors, lifestyle, and work ability on sickness absence among Dutch construction workers. Scand J Works Environ Health. 35(5); 325-333.