De ontwikkelaars van de Werkscan geven aan dat de Werkscanvragenlijst (de eerste stap in het Werkscanproces) bedoeld is als thermometer en verkenner. Met de Werkscanvragenlijst kan worden bepaald hoe het met het werkvermogen is gesteld en waar mogelijke aanknopingspunten zitten om het werkvermogen te verbeteren of op een goed niveau te houden. Het Werkscangesprek (de tweede stap in het proces) is bedoeld om de werkenden gericht te ondersteunen en te stimuleren om ook daadwerkelijk zelf tot actie over te gaan. De acties (de derde stap in het Werkscanproces) zijn bedoeld om het (ervaren) werkvermogen te verbeteren. Uit de enquête en de interviews onder werkenden blijkt dat de ervaringen van werkenden met de Werkscanvragenlijst overeenkomen met dat wat verwacht mag worden op grond van de opzet van de Werkscan. Veruit de meeste werkenden denken dat hun werkvermogen onveranderd is na het invullen van de Werkscanvragenlijst. Als werkenden denken dat hun werkvermogen is veranderd, schrijven de werkenden die alleen de Werkscanvragenlijst invulden dit voornamelijk toe aan andere factoren dan het invullen van de Werkscanvragenlijst.
3.3.1 Wat vinden werkenden?
Het grootste deel van de werkenden (83 procent) die alleen de Werkscanvragenlijst invulden verwacht dat hun werkvermogen gelijk is gebleven; 12 procent verwacht dat hun werkvermogen is verbeterd; een klein aantal denkt dat dit verslechterd is (5 procent).
De werkenden die een verbetering verwachten, schrijven dit over het algemeen niet toe aan de Werkscan, maar aan andere factoren. Hierbij valt te denken aan verandering in hun gezondheid of verandering in de werksituatie (men vindt ander werk/stopt met werken of het vinden van ander werk lukt juist niet). Respondenten geven ook aan actie te hebben ondernomen los van de Werkscan (gezondere levensstijl, meer sporten, psychologische zelfhulp, e.d.). Dit beperkte verband tussen het invullen van de Werkscanvragenlijst en het ervaren werkvermogen ligt in de lijn der verwachtingen. Het invullen van de Werkscanvragenlijst is de eerste stap in het Werkscanproces, waarmee bepaald wordt of vervolgstappen nodig zijn. Na het voeren van het Werkscangesprek geven werkenden vaker aan dat zij denken dat hun werkvermogen is toegenomen (36 procent). Zij schrijven dit effect voornamelijk toe aan het Werkscangesprek en de acties die zij naar aanleiding van het gesprek hebben genomen.
3.3.2 Wat vinden Werkscandeskundigen?
Werkscandeskundigen zien de Werkscanvragenlijst als opstap naar het Werkscangesprek. De kracht van de Werkscan zit volgens hen in het gesprek. Zij gaan er daarom vanuit dat het effect van de vragenlijst op het werkvermogen beperkter is dan het effect van het gesprek. Dat blijkt ook uit de resultaten.
1 Wij stelden de werkenden de volgende vraag: welke onderstaande zaken hebben tot deze verandering in uw werkvermogen geleid? a. De Werkscanvragenlijst.b. Het Werkscangesprek.c. De acties die ik naar aanleiding van het Werkscangesprek heb genomen.d. Andere factoren die niets te maken hebben met de Werkscan. Deze andere factoren zijn…