In de enquête geeft 20 procent van de werkenden aan dat ze zelf op zoek zijn gegaan naar een instrument om hun werkvermogen te verbeteren. Uit de interviews weten we dat deze groep werkenden zich vaak via internet oriënteert op verschillende instrumenten. Ze hebben uiteindelijk gekozen voor de Werkscan, omdat het invullen van de vragenlijst gratis is en omdat ze direct een rapportage krijgen.
5.7.1 Bereik vergroten
De bekendheid van de Werkscan onder werkenden kan op verschillende manieren worden vergroot. Omdat deze groep zich vaak via internet oriënteert, is het van belang dat de Werkscan goed vindbaar is. Het is goed om eens nader te bekijken op welke termen werkenden zoeken en of ze dan ook uitkomen bij de Werkscan.
Maar ook op andere manieren kan worden gewerkt aan de bekendheid van de Werkscan. Het ontbreken van de Werkscan in de overheidscampagne ‘Herken de druppel: Check je werkstress’ wordt door de Werkscandeskundigen gezien als gemiste kans.
Een ander aanknopingspunt om het bereik te vergroten, komt uit de interviews met Werkscandeskundigen. Verschillende Werkscandeskundigen geven in de enquête aan dat het voor werkenden steeds lastiger wordt om de Werkscanvragenlijst kosteloos op de website in te vullen. Zij zijn bang dat dit de werkenden weerhoudt van het invullen.
In de pilotfase van de Werkscan was de Werkscanvragenlijst voor iedereen kosteloos toegankelijk. Sinds het afsluiten van de pilotfase is de vragenlijst alleen kosteloos toegankelijk wanneer de werkende zijn contactgegevens invult. Als de werkende dit niet wenst, is de Werkscanvragenlijst toch toegankelijk tegen betaling van 25 euro. Wellicht is het een goed idee om eens te bekijken hoe werkenden dit ervaren. Uit de interviews met werkenden komt overigens niet naar voren dat zij hier problemen mee hebben.
Ook suggereert een Werkscandeskundige dat het zinvol kan zijn om werkenden die de Werkscanvragenlijst invullen maar geen gesprek aanvragen, na te bellen. De Werkscandeskundige kan proberen om de werkende op die manier van de meerwaarde van het gesprek te overtuigen.