4.3.1 Wat vinden werkenden?
Van de werkenden die een Werkscangesprek voerden – en dus het gehele Werkscanproces hebben doorlopen – geeft 36 procent aan dat zij verwachten dat hun werkvermogen is toegenomen. Ze schrijven dit effect voornamelijk toe aan het Werkscangesprek en de acties die ze naar aanleiding van het gesprek hebben genomen. Geen enkele werkende die een gesprek voerde, verwacht dat het werkvermogen is afgenomen. Van de werkenden die alleen de eerste stap van het Werkscanproces hebben doorlopen – en dus alleen de Werkscanvragenlijst invulden – geeft 12 procent aan te verwachten dat het werkvermogen is toegenomen; 5 procent verwacht dat het werkvermogen is afgenomen. Zij schrijven een eventueel effect voornamelijk toe aan andere factoren. Dit geeft aan dat een groter percentage van de werkenden ervaart dat het werkvermogen is toegenomen, als de Werkscan als geheel wordt toegepast, dan wanneer alleen de eerste stap wordt toegepast.
4.3.2 Wat vinden Werkscandeskundigen?
Werkscandeskundigen zien de Werkscanvragenlijst als opstap naar het Werkscangesprek. De kracht van de Werkscan zit volgens hen in het gesprek. Van alleen het invullen van de Werkscanvragenlijst verwachten ze weinig effect op het werkvermogen. Van het gesprek verwachten ze wel een effect. Omdat ze de werkenden na het voeren van het gesprek niet meer zien, kunnen ze niet vaststellen wat daadwerkelijk het effect is.
Werkscandeskundigen gaven in de enquête aan dat de manier waarop het Werkscangesprek wordt ingevuld en daarmee ook het effect van het gesprek, vooral afhangt van de signaalgebieden waarop de werkende problemen ervaart. Enkele Werkscandeskundigen hebben dit toegelicht en geven aan dat de signaalgebieden sturend zijn voor de inrichting van het gesprek. Dit komt omdat aan de hand van de score van werkenden op de signaalgebieden wordt bepaald welke onderwerpen in het gesprek aan bod komen en dus op welke gebieden actiepunten worden geformuleerd.
In de toelichting dragen de Werkscandeskundigen ook enkele andere factoren aan die van invloed zijn op het effect van het Werkscangesprek:
De mate waarin er ruimte en rust is om het gesprek aan te gaan.
De mate waarin de werkende de Werkscandeskundige vertrouwt.
De kennis en ervaring van de Werkscandeskundige met Motivational Interviewing.