Het voeren van het Werkscangesprek biedt werkenden na het invullen van de Werkscanvragenlijst meer inzicht in het werkvermogen dan alleen het invullen van de Werkscanvragenlijst. De Werkscanvragenlijst biedt werkenden door middel van de score op de signaalgebieden een overzicht van zaken die goed gaan en zaken die beter kunnen. Het Werkscangesprek gaat veel meer de diepte in en biedt werkenden inzicht in de zaken die ten grondslag liggen aan hun (beperkte) werkvermogen en de score op de signaalgebieden.
4.1.1 Wat vinden werkenden?
Werkenden geven aan dat in het Werkscangesprek het inzicht in de oorzaken die ten grondslag liggen aan verminderd werkvermogen, verder wordt uitgediept. Vervolgens wordt gezocht naar oplossingen.
‘De Werkscandeskundige kon de vinger echt op de zere plek leggen.’
‘Door met een vreemde in gesprek te gaan, werd mijn probleem veel duidelijker. Ik heb hier ook wel met familie en vrienden over gesproken, maar dit gesprek maakte het probleem veel duidelijker. Ze zeggen wel eens “vreemde ogen dwingen”, dat is zeker van toepassing op het gesprek dat ik met de Werkscandeskundige had.’
In de enquête geeft een ruime meerderheid (79 procent) van de werkenden aan dat het Werkscangesprek hen inzicht gaf in hun werkvermogen.
4.1.2 Wat vinden Werkscandeskundigen?
De Werkscanvragenlijst creëert een eerste inzicht. De scores op de signaalgebieden geven een overzicht van zaken die goed gaan en zaken die verbetering behoeven. In de gesprekken wordt de diepte ingegaan. Werkscandeskundigen geven in de interviews aan dat zij met het gesprek werkenden echt tot inzicht kunnen laten komen. Tijdens het gesprek wordt bekeken wat er ten grondslag ligt aan het (verminderde) werkvermogen en de score op de signaalgebieden.
‘Door het gebruik van Motivational Interviewing kun je de werkenden laten ontdekken wat er in de onderbewuste lagen zit. De werkende komt er achter wat de onderliggende oorzaken zijn van diens beperkte werkvermogen.’
‘Veelal draait het in de gesprekken om het geven van inzicht. Vaak is het voor activeren nog te vroeg. Bij een aantal werkenden merkte ik wel dat ze concreet aan de slag wilden gaan. Dan zit je al richting de coaching.’
De enquête onder Werkscandeskundigen geeft een vergelijkbaar beeld. Volgens ruim de helft van de Werkscandeskundigen (10 van de 17 Werkscandeskundigen) resulteert het Werkscangesprek altijd of vaak in inzicht in duurzame inzetbaarheid. Dit is vergelijkbaar met het aantal werkenden dat aangeeft dat het Werkscangesprek hen inzicht gaf in hun werkvermogen (79 procent).
4.1.3 Wat vinden werkgevers?
De ervaring van de werkgevers is te beperkt om te kunnen zeggen wat het Werkscangesprek betekent voor het inzicht dat werkenden hebben in hun werkvermogen. Slechts een beperkt aantal werknemers heeft een gesprek gevoerd (één of twee werkenden per werkgever) en ze hebben weinig zicht op het resultaat.