4.6.1 Wat vinden werkenden?
Bijna alle geïnterviewde werkenden zijn tevreden over het Werkscangesprek. Het gesprek was wat ze ervan verwachtten, of soms zelfs meer.
‘Normaal vind ik het altijd lastig om over mezelf te praten. Ik kom niet goed uit mijn woorden en weet niet goed over te brengen wat denk of wil. Dat was in dit gesprek helemaal anders. Het verliep heel soepel. Heel anders dan ik had verwacht.’
‘Het gesprek gaf me het gevoel gesteund te worden. Het gesprek leverde geen kant en klare oplossing voor mijn probleem op, maar toch ging ik met een goed gevoel naar huis.’
Bijna alle werkenden die de enquête invulden, geven aan tevreden te zijn over of ten minste neutraal staan tegenover zowel het gesprek als de ondernomen acties.
4.6.2 Wat vinden Werkscandeskundigen?
Net als de werkenden zijn ook de Werkscandeskundigen zeer te spreken over de Werkscangesprekken.
‘Hele leuke verassende gesprekken. Een aanvulling op mijn andere werkzaamheden. Het biedt inzicht, helpt ambivalentie weg te nemen en vergroot het zelfregisserend vermogen.’
‘Het gesprek heeft voor de deelnemer echt een meerwaarde op verschillende fronten! Inzicht in persoonlijke situatie door bewustwording, met een onafhankelijk persoon een persoonlijke situatie bespreken, nieuwe invalshoeken over hoe je naar je situatie kunt kijken. Informatie, maar ook advies, en als dat mogelijk is, komen tot zelf geformuleerde doelen en acties, waardoor de kans groter is dat men ze ook echt uitvoert of oppakt.’