3.7 Wat zijn mogelijkheden om de Werkscanvragenlijst te verbeteren? | Arbeidsdeskundigen

Cahier 17 – Hoe werkt de Werkscan
3.7 Wat zijn mogelijkheden om de Werkscanvragenlijst te verbeteren?

De geïnterviewde werkenden zien weinig verbeterpunten voor de Werkscanvragenlijst. Dit hangt samen met het feit dat de werkenden de vragenlijst al wat langer geleden hebben ingevuld (de herhaalmeting had nog niet plaatsgevonden ten tijden van de interviews). De Werkscandeskundigen hebben wel een aantal verbeterpunten.

3.7.1 Wat vinden werkenden?

De werkenden geven aan tevreden te zijn met de inhoud van de vragenlijst. De vragenlijst is eenvoudig van opzet, maar doet wat hij moet doen. De vragenlijst stelt werkenden namelijk in staat om op een eenvoudige manier te checken hoe het met hun werkvermogen is gesteld. Bovendien geeft de vragenlijst hen een overzicht van mogelijke oorzaken van het verminderde werkvermogen. De werkenden noemen weinig concrete verbeterpunten. Dit hangt samen met het feit dat ze de vragenlijst al wat langer geleden hebben ingevuld. Hoe de vragenlijst precies is opgebouwd, staat ze vaak niet meer helder voor ogen. Wel zien werkenden mogelijkheden om de lay-out van de rapportage te verbeteren. De lay-out is volgens sommigen rommelig.

3.7.2 Wat vinden Werkscandeskundigen?

De Werkscandeskundigen doen de volgende suggesties om de Werkscanvragenlijst te verbeteren:

  • Maak in de vragenlijst duidelijker dat duurzame inzetbaarheid een noodzaak is. En dat je als werkende zelf verantwoordelijk bent voor je duurzame inzetbaarheid. Dit kan door de volgende aanpassingen te doen:

    • Laat de verantwoordelijkheid voor de eigen duurzame inzetbaarheid terugkomen in de Werkscanrapportage.

    • Geef ook het advies om in gesprek te gaan als het werkvermogen goed is, maar er wel acties en/of preventieve acties mogelijk zijn.

  • Sommige groepen werkenden begrijpen de Werkscanvragenlijst en Werkscanrapportage niet goed. De Werkscandeskundigen doen de volgende suggesties om dit aan te pakken:

    • Laat de rapportage toelichten door een Werkscandeskundige. Dit kan bijvoorbeeld door werkenden die een Werkscanvragenlijst hebben ingevuld op te bellen.

    • Maak de vragenlijst en de rapportage concreter. Noem praktijkvoorbeelden zodat werkenden een idee krijgen van de richting waarin ze moeten denken.

    • De vragenlijsten en de rapportage bevatten te veel moeilijke woorden voor bepaalde groepen werkenden. Vervang deze woorden.

  • Eén Werkscandeskundige had graag meer diepgang gehad in de Werkscanrapportage. Hij wil graag exacter weten wat goed gaat en wat niet. Nu moet hij dat steeds uitvragen in het gesprek en dat kost veel tijd.

  • De Werkscandeskundigen vragen zich af of het nodig is om fysieke gebreken uit te vragen. Voor veel werkenden ligt dit gevoelig. Werkscandeskundigen verwachten dat dit komt omdat de werkenden bang zijn dat deze informatie bij hun werkgever of arbeidsongeschiktheidsverzekeraar terecht komt.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document