5.4 Benaderen van meer werkenden voor de Werkscan | Arbeidsdeskundigen

Cahier 17 – Hoe werkt de Werkscan
5.4 Benaderen van meer werkenden voor de Werkscan

De tweede mogelijkheid om het aantal Werkscangesprekken te vergroten, is door meer werkenden te benaderen. Wij zien de volgende mogelijkheden:

  • Bekijk of de Werkscanvragenlijst goed te vinden is voor werkenden die zelf op zoek gaan en of de manier van aanbieden geen barrières opwerpt.

  • Bel werkenden die geen gesprek aanvragen na.

  • Wellicht kan de opzet van ‘Alles draait om jij’ ook in andere sectoren worden uitgerold. Werkenden in de Metaal en Techniek kunnen binnen het project ‘Alles draait om jij’ gratis een Werkscangesprek voeren. Het programma wordt gefinancierd door NV Schadeverzekering Metaal en Technische Bedrijfstakken. De vakbonden en werkgeversorganisaties zijn de opdrachtgevers van het programma.

  • Bij het benaderen van werkgevers hebben Werkscandeskundigen behoefte aan materialen waarmee ze de meerwaarde van de Werkscan kunnen onderbouwen. Dit materiaal moet zich richten op de toename in productiviteit bij een toenemend werkvermogen.

  • Wellicht kan de benadering van werkenden breder getrokken worden door ook bedrijfsartsen, arbodiensten en verzuimverzekeringen te overtuigen van de meerwaarde van de Werkscan. Met de boodschap over de relatie tussen productiviteit, arbeidsongeschiktheid, ziekteverzuim en zorgkosten enerzijds, en werkvermogen anderzijds.

  • Het benaderen van arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. Meerwaarde van de Werkscan oor arbeidsongeschiktheidsverzekeraars ligt in besparing als wordt voorkomen dat een werkende uitvalt.

  • Het benaderen van zorgverzekeraars. Meerwaarde van de Werkscan voor zorgverzekeraars is gelegen in het verband tussen werkvermogen en zorggebruik en de daarmee samenhangende zorgkosten.

Om bovenstaande toe te lichten, gaan we eerst in op de vraag waar werkenden de Werkscan van kennen. Vervolgens behandelen we per route hoe meer werkenden kunnen worden bereikt.

5.4.1 Verschillende manieren om werkenden te benaderen

Werkenden die deelnamen aan de enquête zijn op de volgende manieren in aanraking gekomen met de Werkscan: via de vakbond (43 procent), via de werkgever (24 procent), zelf gaan zoeken (20 procent), via een arbeidsdeskundige (7,5 procent) of via de arbeidsongeschiktheidsverzekeraar (5,7 procent).

Figuur 20 Waarvan kent de werkende de Werkscan? (enquête werkenden, n=227)

Bovengenoemde percentages komen redelijk overeen met de manier waarop voor het Werkscangesprek wordt betaald. Opvallend is wel dat slechts een klein gedeelte van de werkenden het Werkscangesprek zelf betaalt (11 procent). Dit percentage ligt aanzienlijk lager dan het percentage werkenden dat zelf is gaan zoeken op internet naar een instrument om het werkvermogen te verbeteren. Het lijkt erop dat een deel van deze groep terecht is gekomen in de categorie ‘Ik weet niet wie mijn Werkscangesprek heeft betaald’ (25 procent).

Figuur 21 Door wie is het Werkscangesprek betaald? (enquête werkenden, n=28)

In de volgende paragrafen bekijken we hoe de verschillende wegen in de praktijk bewandeld worden en wat we daaruit voor de toekomst kunnen leren.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document