In de interviews met werkenden en Werkscandeskundigen zijn de volgende werkzame elementen van het Werkscangesprek benoemd:
Het eerste element dat naar voren komt is ‘het luisterend oor’:
Werkenden geven in de gesprekken aan het als zeer prettig te ervaren dat er iemand is die naar ze luistert. Vaak lopen de werkenden al langer met een probleem rond. Dat ze hier met iemand over kunnen praten lucht vaak enorm op.
‘Het is heel fijn om je verhaal te kunnen doen. Dat er iemand luisterde, gaf mij het gevoel dat mijn problemen worden erkend.’
‘Het is voor de werkenden prettig dat er een luisterend oor is. Vaak lukt het niet om de werkenden in één gesprek in de actiemodus te krijgen, maar het levert ze wel inzicht op.’
OPSOM AANBRENGEN
Motivational interviewing:
De gesprekken zijn positief; werkenden voelen zich gesteund door de Werkscandeskundigen.
De werkende wordt met behulp van spiegelvragen gedwongen om naar zichzelf te kijken en komt op die manier zelf tot inzichten. Doordat de werkende zelf tot inzichten komt, beklijven ze beter en is de kans dat de werkende actie onderneemt groter.
De werkende formuleert onder begeleiding van de Werkscandeskundige zelf actiepunten. Hierdoor voelt hij zich gecommitteerd aan deze punten en is de kans groter dat hij daadwerkelijk overgaat tot actie.
Het derde werkzame element dat naar voren komt is de lijst met concrete actiepunten.
Dit stimuleert de werkenden om na afloop van het gesprek daadwerkelijk aan de slag te gaan. Doordat de acties concreet zijn geformuleerd, is het gemakkelijker om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de acties.
De kennis van wet- en regelgeving waarover de Werkscandeskundige beschikt.
Veel werkenden hebben vragen over wet- en regelgeving maar weten niet waar ze met die vragen terecht kunnen. Ze zijn bang dat ze iets verkeerd doen, waardoor ze het niet aan de werkgever of een overheidsinstelling durven te vragen. Ze durven hun vragen wel aan de Werkscandeskundige te stellen. In het kader wordt een voorbeeld gegeven van een vraag die een werkende stelde.
Voorbeeld van een vraag op het gebied van wet- en regelgeving van een werkende
De betreffende werkende werkte jarenlang voor twee bazen. Met één van de werkgevers is hij op een bepaald moment in conflict geraakt. Het conflict is van dien mate dat de werknemer niet meer kan functioneren bij de werkgever. Daarom heeft hij zich ziek gemeld. Bij de andere werkgever is de werknemer wel blijven werken. De werknemer was bang dat het tegen de regels zou zijn als hij zich bij de ene werkgever ziek meldt, terwijl hij bij de ander blijft werken. De werkende durfde dit niet na te vragen. De Werkscandeskundige kon hem geruststellen. De werkende had niets gedaan wat in strijd met de regels is.
In de enquête geven de Werkscandeskundigen aan dat de werkzame elementen van het Werkscangesprek met name de gesprekstechniek (47 procent) en de Werkscanrapportage (47 procent) zijn. Daarnaast worden nog een aantal andere zaken genoemd als belangrijke werkzame elementen van het Werkscangesprek, zoals het vertrouwen/integriteit en de deskundigheid van de Werkscandeskundige.