Cahier 29 - Duurzaam werk(t)
6.2 Kenmerken van goede ondersteuning

Op basis van de verschillende cases kunnen we een aantal kenmerken benoemen die bijdragen aan een positief ervaren ondersteuning van werkgevers en werknemers door de arbeidsdeskundige. Allereerst gaat het om adequate ondersteuning. Dit houdt in dat de arbeidsdeskundige de behoeften van de werknemer kent, maar ook van de werkgever. Werkgevers geven aan dat het advies en de ondersteuning van de arbeidsdeskundige beter aansluiten wanneer die investeert in het contact met de werkgever en weet om wat voor soort bedrijf het gaat.

Daarnaast gaat het om laagdrempelige ondersteuning van de werknemer en de werkgever. Voor de werkgever betekent dit onder andere dat de arbeidsdeskundige ook meedenkt of adviseert over andere werknemers waar de werkgever op dat moment knelpunten ervaart. Dit draagt tevens bij aan een goede samenwerkingsrelatie. Voor zowel de werknemer als de werkgever betekent dit dat de arbeidsdeskundige goed benaderbaar en bereikbaar is. Tijdens de coronapandemie is laagdrempelig contact echter een uitdaging gebleken. In het onderzoek zien we dat arbeidsdeskundigen bellen, mailen of af en toe beeldbellen als fysiek ontmoeten niet mogelijk is. Fysiek contact blijkt met name van belang als het niet goed loopt. Succesvolle ondersteuning kenmerkt zich ook door intensief contact aan het begin van de plaatsing om op deze manier de passendheid van werk te beoordelen en tijdig acties in te zetten en/of adviezen te geven over begeleiding. Ten slotte gaat het om continuïteit van monitoren om in te kunnen spelen op de dynamiek binnen een casus.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document