Cahier 29 - Duurzaam werk(t)
4.7 Casus 7: De werknemer de mogelijkheid geven om te groeien

Context

Casus 7 betreft een werknemer zonder startkwalificatie die psychische beperkingen ervaart. De werknemer werkt bij een bedrijf in de zorgsector. Het bedrijf hecht veel waarde aan inclusief ondernemen en voert actief beleid op het in dienst nemen en houden van mensen met een arbeidsbeperking. Reden hiervoor is de intrinsieke motivatie om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ook is het één van de ‘unique selling points’ van de organisatie.

Instroom

Bevorderende (of belemmerende) factoren

De werknemer1 is via een proefplaatsing van het UWV gestart bij het bedrijf en werkt voor 22 uur per week in de ‘reconditionering’. Zijn werkzaamheden bestaan uit het demonteren van hulpmiddelen, inname van hulpmiddelen en het reinigen van elektrische voorzieningen. Om de plaatsing te realiseren en de duurzaamheid te bevorderen zijn aanpassingen gedaan aan de werktijden, het takenpakket en de hoeveelheid werk. Daarnaast bleek loondispensatie een voorwaarde voor de plaatsing. De werknemer wordt op de werkvloer begeleid door de begeleider social return die in dienst is bij het bedrijf en de hele dag aanwezig is. Er lijkt al snel sprake te zijn van een goede match tussen de werknemer en het bedrijf. Een belangrijke bevorderende factor is dat de werknemer rustig is gestart en met vragen terechtkan bij zijn vaste aanspreekpunt; de begeleider social return. Hierdoor had hij de werkzaamheden snel door en ontwikkelde hij zich vlot. Omdat zijn uitdagingen met name in de sociale component van het werk zitten, creëren ze een leerklimaat waarbinnen hij zich op dit vlak kan blijven ontwikkelen. De werknemer is zelf tevreden met zijn werk en heeft op eigen verzoek na een aantal maanden een urenuitbreiding gekregen.

‘Wat wil ik meegeven? Ja, dat de opstap om ergens te komen iets meer tijdsinvestering kan vergen, maar dat uiteindelijk dat wat je ervoor terugkrijgt voor mijn gevoel het dubbel en dwars waard maakt. En je hebt aan mensen die kansen krijgen enorme trouwe en loyale werknemers.’ [leidinggevende]

Bevorderende factoren vanuit de werknemer zijn motivatie, werknemersvaardigheden, fysieke belastbaarheid, zelfredzaamheid, geloof in eigen kunnen, doorzettingsvermogen en intelligentie. Daarnaast werken de positie van de werknemer in het team en de positieve sfeer op het werk ook bevorderend. Belemmerende factoren zijn de stressgevoeligheid van de werknemer en de onduidelijkheid die hij ervaart over zijn financiële situatie.

Rol arbeidsdeskundige

Bij de plaatsing is een arbeidsdeskundige betrokken geweest voor een loonwaardeonderzoek. Gezien de onduidelijkheid die de werknemer ervaart over zijn financiële situatie, heeft de DW-arbeidsdeskundige de arbeidsdeskundige die betrokken was bij de plaatsing gevraagd of deze uitleg wil geven over de combinatie van een Wajong-uitkering en de loondispensatie.

‘De begeleider social return is op de hoogte van zijn achtergrond en hij voelt zich vrij om met hem daarover te spreken. Hij vindt het belangrijk om geen uitzonderingspositie te hebben bij de werkgever en gedraagt zich daar ook naar.’ [DW-arbeidsdeskundige]

Doorstroom

Bevorderende (of belemmerende) factoren

De werknemer blijft goed functioneren en plezier hebben in het werk. Daarom krijgt hij steeds meer taken en verantwoordelijkheden. Het vaste aanspreekpunt op de werkvloer blijft een van de belangrijkste bevorderende factoren voor de duurzaamheid van de plaatsing. Omdat de werknemer naar behoren functioneert, heeft de werkgever in overleg met de DW-arbeidsdeskundige (zie verder) besloten om geen loondispensatie meer aan te vragen. Deze beslissing zorgt naast de aangeboden ontwikkelmogelijkheden voor een gevoel van waardering bij de werknemer. Hij voelt zich een volwaardig lid van het bedrijf en vindt het belangrijk dat hij geen uitzonderingspositie heeft. Zijn tweede tijdelijke contract loopt binnenkort af en hij krijgt dan hoogstwaarschijnlijk een vast dienstverband.

Rol arbeidsdeskundige

Omdat de plaatsing goed loopt, vervulde de DW-arbeidsdeskundige met name een beoordelende rol. De DW-arbeidsdeskundige heeft weinig acties uit hoeven zetten. Deze beoordelende rol gaf de DW-arbeidsdeskundige vorm door meerdere keren per jaar contact op te nemen met de werkgever en werknemer om te horen hoe het gaat. Volgens de DW-arbeidsdeskundige is contact aan het begin van de plaatsing overigens het belangrijkste, omdat dan tijdig acties kunnen worden ingezet bij belemmerende factoren. Tijdens de contactmomenten constateerde de DW-arbeidsdeskundige met name bevorderende factoren en ziet hij een duurzame plaatsing. Als enige aandachtspunt noemt de DW-arbeidsdeskundige dat de werknemer erg hard wil gaan in zijn ontwikkeling, waardoor de werkgever af en toe op de rem moeten trappen. Vanuit een contactmoment met de werkgever heeft de DW-arbeidsdeskundige meegedacht en advies gegeven over het loslaten van de loondispensatie. Deze ondersteuning maakte dat de werkgever dit uiteindelijk besloot te doen.

Duurzame plaatsing?

Ondanks dat de werknemer nog geen vaste aanstelling heeft, lijkt alles te wijzen op een duurzame plaatsing. De werknemer heeft het naar zijn zin en blijft zich ontwikkelen, de werkgever is zeer tevreden en de DW-arbeidsdeskundige ziet weinig tot geen belemmerende factoren.

1 

Naast deze werknemer volgden we nog een andere werknemer. Het contract van deze werknemer is echter al in de eerste maanden van het onderzoek ontbonden in verband met veelvuldig verzuim.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document