6.2 Wat heeft de arbeidsdeskundige nodig aan kennis, instrumenten en opleidingen? | Arbeidsdeskundigen

Cahier 21 – Robotisering en de gevolgen voor arbeidsbelasting en het arbeidsdeskundig vak
6.2 Wat heeft de arbeidsdeskundige nodig aan kennis, instrumenten en opleidingen?

Op basis van het bovenstaande kunnen we concluderen dat de arbeidsdeskundige behoefte heeft aan kennis, instrumenten en opleidingen.

Kennis

De arbeidsdeskundige heeft inzicht en kennis nodig over:

  • Veelvoorkomende specifieke robotvormen in bepaalde sectoren en de (te verwachten) effecten van de verschillende robotvormen op de werkeisen.

  • De bedreigingen die robotisering met zich meebrengt door verschuiving in werkeisen, zowel voor mensen met als voor mensen zonder beperkingen.

  • De kansen die robotisering biedt voor mensen met en zonder beperkingen:

    • door verschuiving in werkeisen;

    • door verdere benutting van de specifieke robotiseringsvorm, zoals aanpassing in de instellingen van de robot/cobot qua snelheid/precisie, aanpassing van instructies op cognitieve supportsystemen, maar ook een aanpassing in de organisatie van het werk en welk deel bijvoorbeeld door cobot en welk deel door de werknemer wordt gedaan (taakallocatie);

    • door het toevoegen van aanvullende voorzieningen die door robotisering mogelijk zijn.

Instrumenten

Dit onderzoekscahier biedt inzicht in en kennis van diverse robotvormen en de effecten hiervan op werkeisen op generiek niveau. Op basis hiervan zijn algemene verschuivingen in de werkeisen inzichtelijk gemaakt. Om de arbeidsdeskundige in zijn werk te ondersteunen, is behoefte aan meer specifieke instrumenten of hulpmiddelen. Het gaat dan om instrumenten om:

  • (de verandering in) werkeisen in een gerobotiseerde arbeidssituatie in kaart te brengen;

  • de functionele mogelijkheden van een cliënt voor een gerobotiseerde arbeidssituatie in kaart te brengen;

  • specifieke voorzieningen te vinden voor re-integratie van cliënten met een beperking (instrument dat passende robotondersteuning bij specifieke beperkingen aangeeft);

  • tot een optimale verdeling van taken tussen robot en mens te komen (taakallocatie).

Opleidingen en kennisdeling

Om bovenstaande kennis en instrumenten te implementeren in het arbeidsdeskundig handelen, is het nodig deze actief te delen. Mogelijkheden daarvoor zijn bijvoorbeeld:

  • Het delen van de kennis van het huidige project door middel van de AKC-website (kennisdossier ‘Robotisering’), bijeenkomsten (AKC-college) en publicaties (AD Visie en TBV).

  • Het ontwikkelen van een module voor onderwijs, waarin de hierboven geschetste onderwerpen aan bod komen:

    • inzicht en kennis van robotvormen en effect op werkeisen;

    • leren werken met instrumentarium en database;

    • oefenen via een oefenmodule op de website of in de praktijk, via praktijkbezoeken.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document