Cahier 9 – Cultureel competente beroepsuitoefening arbeidsdeskundigen
Bijlage 5 Schema interculturele competenties

Figuur 5.1 Schema interculturele competenties

Competenties

Basiscompetenties

Vakspecifieke competenties

Basiscompetenties

Jeugdzorg

Zorg

Re-integratie

Referentiekader in beeld brengen

Kennis van

  • Eigen cultuur, normen en waarden

  • Cultuur klanten en normen en waarden

  • Klantverwachtingen

  • Specifieke thema’s en hulpvragen

  • Verschillen in opvatting over gedrag

  • Verschil in opvatting wie waarvoor verantwoordelijk is

  • Ziekten die vaker voorkomen bij migranten

  • Invloed cultuur op ziektegedrag en -beleving

  • Psychosociale, sociaal-culturele en medische factoren

  • Ziekmakers op de werkvloer

  • Werksituatie migrant

Houding

  • Open, nieuwsgierig, empathisch

  • Onbevooroordeeld

  • Sensitief

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetentie

Vaardigheden

  • Bewust van eigen culturele bril

  • Bewerkstelligen van aansluiting

  • Vermijden van generalisatie

  • Betrekken van de sociale omgeving

  • Verwerken van verschillen in normen, waarden en wereldbeeld in de interventie

Vermijden van stereotypering

Als bij basiscompetentie

Omgaan met barrières in communicatie

Kennis van

  • Effect van verschillen op communicatie

  • Andere omgangsregels

  • Communicatiestijlen

Als bij basiscompetentie

Verschil in verwachtingen (symmetrische of asymmetrische relatie)

Effecten van (ervaren van) machtsafstand

Houding

  • Bewustzijn van communicatie als randvoorwaarde

  • Respectvol, open, aandachtig, betrokken

  • Geduldig en luisterend

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetentie

  • Culturele empathie

  • Open-mindedness

  • Sociaal initiatief

  • Emotionele stabiliteit

  • Flexibiliteit

Vaardigheden

  • Aanpassen taalgebruik

  • Kunnen inzetten van hulpmiddelen

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetenties + voeren van driehoeksgesprek

  • Extra checken op wat wordt gezegd en wat wordt bedoeld

Vervolg figuur b5.1 Schema interculturele competenties

Competenties

Basiscompetenties

Vakspecifieke competenties

Basiscompetenties

Jeugdzorg

Zorg

Re-integratie

Interculturele vertrouwensrelatie opbouwen

Kennis van

  • Vertrouwen = randvoorwaarde

  • Effect van machtsverschillen

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetentie

  • Belang van aansluiting

  • Klachtengeschiedenis

  • Uitleggen systeem van verzuim en re-integratie

Houding

  • Open en respectvol

  • Vermijden van generalisatie en labels

  • Geduldig

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetentie

Vaardigheden

  • Communicatieve vaardigheden

  • Outreachend werken

  • Brede benadering

Als bij basiscompetentie

  • Luisteren

  • Geduld

  • Toelichten (in plaats van mededelen)

Intercultureel samenwerken

Kennis van

  • Verschillende benaderingswijzen

  • Rol en effecten van discriminatie

Opvoedstijlen, socialisatiepatronen

Voorlichting over het ‘Nederlandse systeem’, verwachtingen en rolverdeling

Belang van aansluiting

Houding

  • Open voor verschillen

  • Accepteren anders zijn

Expliciteren van doelstellingen

Open voor traditionele hulpverlening

Als bij basiscompetentie

Vaardigheden

  • Brede benadering

  • Maatwerk

  • Outreachend werken

  • Verbinding aangaan met kind én ouders

Als bij basiscompetentie

Als bij basiscompetentie + ‘Meebewegen’

Werkzame strategieën voor het omgaan met culturele verschillen

  • Kruispuntdenken

  • Gespreksvoering aan de hand van het TOPOI-model

  • Cultureel interview

  • Interculturele gespreksvoering

  • Inzetten van ‘hulpmiddelen’

  • Aangepaste medisch-inhoudelijke richtlijnen

  • Cognitieve gedragsmatige interventie

  • Cultureel interview

  • Brede (divergerende) benadering: betrekken van context en sociale omgeving

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document