Cahier 9 – Cultureel competente beroepsuitoefening arbeidsdeskundigen
Competenties in de arbeidsdeskundige praktijk

In het vorige hoofdstuk hebben we in box 1 een opsomming gegeven van de kerncompetenties en de algemene competenties waarover arbeidsdeskundigen dienen te beschikken. De kerncompetenties zijn probleemanalyse, samenwerken, besluitvaardigheid, organiseren van het eigen werk, mondelinge en schriftelijke communicatie en ondernemerschap. De algemene competenties zijn klantgericht handelen, ethisch en integer handelen en competenties ontwikkelen.

Wanneer we deze competenties leggen op de interculturele basiscompetenties vallen een aantal overeenkomsten op. Hierbij gaat het met name om de kerncompetenties mondelinge en schriftelijke communicatie (raakvlakken met ‘omgaan met barrières in de communicatie’), probleemanalyse (raakvlakken met ‘referentiekader in beeld brengen’) en samenwerken (raakvlakken met ‘intercultureel samenwerken’) en de algemene competentie klantgericht handelen. Wat arbeidsdeskundigen volgens deze competenties moeten kunnen (af te leiden uit de beheersingscriteria) vertoont veel overeenkomsten met de kennis, houding en vaardigheden ten aanzien van de vier basiscompetenties voor het omgaan met culturele diversiteit. Vanuit dat licht bezien is het niet verwonderlijk dat we in de voorgaande paragrafen concludeerden dat arbeidsdeskundigen op onderdelen cultureel competent handelen en over competenties beschikken die al heel dicht tegen interculturele competenties aanliggen.

Om de dienstverlening aan migranten verder te optimaliseren zouden de beheersingscriteria van de bovengenoemde kerncompetenties en de algemene competentie ‘klantgericht handelen’ kunnen worden uitgebreid of aangescherpt en specifiek kunnen worden gemaakt voor de situatie waarin de arbeidsdeskundige te maken heeft met migranten. Zo zouden de beheersingscriteria bij ‘klantgericht handelen’ uitgebreid kunnen worden met elementen van de outreachende, brede benadering en zou bij ‘probleemanalyse’ extra aandacht kunnen worden besteed aan de verschillen tussen migranten en autochtone cliënten als het gaat om de mogelijke oorzaken van problemen. Ook zou extra aandacht kunnen worden besteed aan het meenemen van culturele diversiteit in de probleemanalyse. Ten aanzien van mondelinge en schriftelijke communicatie zouden beheersingscriteria op het gebied van communicatiestijlen en omgangsregels in relatie tot migranten kunnen worden toegevoegd.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document