Competenties | Basiscompetenties | Vakspecifieke competenties | |||
Basiscompetenties | Jeugdzorg | Zorg | Re-integratie | ||
Referentiekader in beeld brengen | Kennis van |
|
|
|
|
Houding |
| Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetentie | |
Vaardigheden |
|
| Vermijden van stereotypering | Als bij basiscompetentie | |
Omgaan met barrières in communicatie | Kennis van |
| Als bij basiscompetentie | Verschil in verwachtingen (symmetrische of asymmetrische relatie) | Effecten van (ervaren van) machtsafstand |
Houding |
| Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetentie |
| |
Vaardigheden |
| Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetenties + voeren van driehoeksgesprek |
|
Competenties | Basiscompetenties | Vakspecifieke competenties | |||
Basiscompetenties | Jeugdzorg | Zorg | Re-integratie | ||
Interculturele vertrouwensrelatie opbouwen | Kennis van |
| Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetentie |
|
Houding |
| Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetentie | |
Vaardigheden |
| Als bij basiscompetentie |
| ||
Intercultureel samenwerken | Kennis van |
| Opvoedstijlen, socialisatiepatronen | Voorlichting over het ‘Nederlandse systeem’, verwachtingen en rolverdeling | Belang van aansluiting |
Houding |
| Expliciteren van doelstellingen | Open voor traditionele hulpverlening | Als bij basiscompetentie | |
Vaardigheden |
|
| Als bij basiscompetentie | Als bij basiscompetentie + ‘Meebewegen’ | |
Werkzame strategieën voor het omgaan met culturele verschillen |
|
|
|