3.6 Best practices (goede voorbeelden werkgevers) | Arbeidsdeskundigen

Cahier 19 – De arbeidsdeskundige en het preventiedomein arbeid en gezondheid
3.6 Best practices (goede voorbeelden werkgevers)

We hebben – via een websearch – drie bedrijven geselecteerd die volgens ons op een goede en/of vooruitstrevende manier met preventie en duurzame inzetbaarheid bezig zijn. Deze beschrijven we hieronder kort. Het gaat om voorbeelden waarin verschillende professionals samenwerken en/of waarin instrumenten worden gebruikt die raakvlakken hebben met het instrumentarium van arbeidsdeskundigen.

Van Puijenbroek Textiel1

Van Puijenbroek Textiel is een internationaal opererend bedrijf dat is gespecialiseerd in professionele werk- en veiligheidskleding. Er zijn meer dan 250 medewerkers in dienst, waarvan ongeveer 120 in Nederland.

Er is een project geweest dat zich richtte op duurzame inzetbaarheid. Daarvoor zijn interne professionals gaan samenwerken: een preventiemedewerker, de manager P&O en een organisatieadviseur van Human-Invest. Het doel was om inzicht te krijgen in het werkvermogen van de medewerkers om te zien welke acties binnen de organisaties nodig en mogelijk zijn om de inzetbaarheid tot aan de pensioenleeftijd te borgen.

Het project omvatte verschillende stappen:

  • Een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). Hierin werd geanalyseerd op zogenaamde eventuele prioritaire risico’s (zoals een hoog ziekteverzuim, blijvende arbeidsongeschiktheid en arbeidsongevallen). Er werd gekeken of het personeelsbeleid voldoende was beheerst en of de afdeling HR instrumenten had uitgewerkt om die arbeidsrisico’s te beperken.

  • Een medewerkersenquête. De vragen hadden betrekking op de inzetbaarheid. Daarnaast werd er een vitaliteitsscan uitgevoerd. Daarbij werd gekeken naar verschillende thema’s waarop risico’s vroegtijdig gesignaleerd konden worden. De medewerkers kregen inzicht in de resultaten van de scan en ontvingen advies om zelf aan de slag te kunnen met eventuele risico’s.

  • Een follow-uptraject. Voor gezondheidsklachten werd doorverwezen naar de reguliere zorg en voor werkgerelateerde klachten werd de bedrijfsarts ingeschakeld.

Naast deze inventarisatie waren er workshops. Hierin werd bekeken waar het beleid geoptimaliseerd kon worden op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zo kon er draagvlak komen voor (het snel doorvoeren van) beleidsveranderingen. Afsluitend werden er een managementrapportage en een actieplan opgesteld.

De medewerkers waren positief over de vitaliteitsscan. Ze kregen goed inzicht in hun werkvermogen en wat voor acties daarvoor nodig konden zijn. Ze werden gemotiveerd om aanpassingen door te voeren en zo hun inzetbaarheid te verduurzamen.

Facilicom Services Group2

Facilicom Services Group biedt facilitaire diensten aan in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De organisatie heeft ruim 28.000 medewerkers. Vanwege vergrijzing en de stijgende pensioenleeftijd voelde de organisatie de noodzaak nieuw beleid te ontwikkelen. Daarom is het bedrijf actief gaan kijken naar risicogroepen en naar belasting en belastbaarheid in verschillende functies. Hiervoor zijn profielen gemaakt van risicogroepen, onder andere op basis van verzuimgegevens. Deze profielen zijn vergeleken met de belastingprofielen van verschillende functies. Aan de hand hiervan is onderzocht of duurzame inzetbaarheid van medewerkers haalbaar was door aandacht te besteden aan verschillende vormen van gezondheidsbeleid. Voor de diverse risicogroepen wordt dit beleid nu toegepast.

Daarnaast is er een groot vitaliteitsonderzoek uitgevoerd onder15.000 medewerkers. Verder is er een portal ontwikkeld waarop medewerkers informatie kunnen vinden over verschillende instrumenten en tools. Ook is er ingezet op meer functieroulatie om vitaliteit te behouden en kennisdeling tussen afdelingen te stimuleren. Het programma ‘Ik beweeg mee met Facilicom’ is hiervoor opgericht.

De organisatie ervaart dat medewerkers gemotiveerd zijn om zelf tot actie over te gaan en dat ze naar een gezamenlijke visie op duurzame inzetbaarheid streeft.

Voerman International

Voerman International is een internationaal opererend verhuisbedrijf met zo’n honderd medewerkers in dienst. De filosofie van Voerman International is persoonlijke ontwikkeling en dienend leiderschap/eigen werkgeverschap. Gezond ondernemen is daarbinnen een belangrijk aspect, waar veel aandacht voor is. Om die reden heeft de organisatie zich ingeschreven voor een pilot waarin ze werkt aan een integraal gezondheidsbeleid. De pilot hield in dat er maandelijkse gesprekken gevoerd werden tussen tien medewerkers. Deze wisselden per maand. Deze gesprekken gingen over communicatie, motivatie en betrokkenheid, maar ook de privésituatie kwam aan bod. Hierdoor ontstond er een betere en open band tussen collega’s. Het bedrijf merkte al na zes sessies dat het verzuimcijfer daalde en dat de productiviteit en werktevredenheid stegen.

Daarnaast kregen de medewerkers verschillende mogelijkheden tot ontwikkeling op persoonlijke competenties. Tijdens coaching van leidinggevenden en in persoonlijke opleidingstrajecten ligt het zwaartepunt bij de ontwikkeling van de persoonlijke competenties. Het doel is om goed door te kunnen groeien.

Tot slot maakte de Health Check van Zilveren Kruis Achmea deel uit van de pilot. De check werd onder tachtig procent van de medewerkers afgenomen. Er werden persoonlijke adviezen gegeven waar medewerkers zelf mee aan de slag konden. Het resultaat is dat er veel aandacht is voor het verbeteren van de gezondheid.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document