Cahier 24 – Cursusgids Uniforme Loonwaardebepaling
Bijlage 5: Gespreksprotocol werkgever

Algemeen

1.1 Hoe vaak heeft u contact met de werknemer?

  • Elke dag

  • 3-4 dagen per week

  • 2-3 dagen per week

  • 1 dag per week

  • Minder dan 1 dag per week

1.2 Hoeveel uur werkt de werknemer per week? …………… uur per week.

1.3 Is uw organisatie aangesloten bij een cao of heeft deze een eigen regeling?

  • Ja, namelijk………………………………………………………………………………………………………..

  • Nee

  • Onbekend

1.4 Wat is het aantal voltijdsuren per werkweek in de cao of de regeling die uw organisatie heeft? ……………………..

Omvang van de taak

Tijd %

Uren

Taak 1

Titel

Groot

Gemiddeld

Klein

Beschrijving

Taak 2

Titel

Groot

Gemiddeld

Klein

Beschrijving

Taak 3

Titel

Groot

Gemiddeld

Klein

Beschrijving

Taak 4

Titel

Groot

Gemiddeld

Klein

Beschrijving

Taak 5

Titel

Groot

Gemiddeld

Klein

Beschrijving

1.5 Wat zijn de belangrijkste taken die de werknemer uitvoert (maximaal 5 taken). Beschrijf per taak de werkzaamheden. Schat per taak in wat het aandeel in % is ten opzichte van de volledige tijdsbesteding.

Voorbeeld

Omvang van de taak

Tijd %

Uren

Taak 1

Titel

Schoonmaken

Groot

X

Gemiddeld

Klein

Beschrijving

Maakt 6 klaslokalen, 1 toilettenblok en de kantine schoon

Beschrijf het werkproces

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Normfunctie en cao

2.1 Is er een functie in uw organisatie die lijkt op die van de werknemer?

De functie dient te worden uitgevoerd door een reguliere collega. Mensen die werken via de Participatiewet, Wajong of WSW zijn geen reguliere collega’s.

  • Ja --> GA DOOR NAAR VRAAG 2.2

  • Nee --> GA DOOR NAAR VRAAG 2.7

2.2 Wat is de naam van deze functie?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2.3 Is het takenpakket van de reguliere collega exact hetzelfde als die van de werknemer?

  • Ja --> De functie geldt als normfunctie GA DOOR NAAR ONDERDEEL 3 ‘Normering arbeidsprestatie van de reguliere werknemer’.

  • Nee --> GA DOOR NAAR VRAAG 2.4

2.4 Welke taken van de werknemer worden ook door de reguliere collega verricht? Taxeer per taak wat het aandeel van de reguliere collega is in % is ten opzichte van de volledige tijdsbesteding.

Taak

Tijd %

1

2

3

4

5

2.5 Verricht de reguliere collega nog andere taken?

  • Ja ◊ Voeg taken toe:

Taak

Tijd %

1

2

3

4

100%

2.6 Overlap in procenten

Taak

Werknemer %

Norm %

Overlap

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Totaal

100%

100%

%

ALS Overlap = of > 60% DAN: De taken van de werknemer komen voldoende overeen met het takenpakket van de reguliere collega. De functie geldt als normfunctie. -- > GA DOOR NAAR ONDERDEEL 3 ‘Normering arbeidsprestatie van de reguliere werknemer’.

ALS Overlap = < 60% DAN: De taken van de werknemer komen onvoldoende overeen met het takenpakket van de reguliere collega, omdat er geen overlap van 60% is gehaald. -- > GA DOOR NAAR VRAAG 2.7.

2.7 Kent u een functie buiten uw organisatie die lijkt op die van de werknemer?

De functie dient te worden uitgevoerd door een reguliere collega. Mensen die werken via de Participatiewet, Wajong of WSW zijn geen reguliere collega’s.

  • Ja --> GA DOOR NAAR VRAAG 2.8

  • Nee◊ De normfunctie is niet bekend. Onderzoek in de cao en evt. een functiehandboek of er een normfunctie is die voldoende verwant is aan de taken van de werknemer of dat er sprake is van een samengesteld takenpakket. Beantwoord zelf als loonwaardedeskundige de vragen 2.8 en 2.9.

2.8 Wat is de naam van deze functie?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.9 Behoort de functie tot een cao?

  • Ja, namelijk ……………………………………………………………………………………………………………………………

NB. Indien ook in andere organisaties of cao’s geen normfunctie kan worden gevonden, dan is er sprake van een gecreëerde functie. << De taken die de werknemer verricht, zijn het vertrekpunt voor normering en beoordeling van de prestatie in onderdeel 3. De taken worden genormeerd op een regulier niveau voordat deloonwaardedeskundige de prestatie van de werknemer beoordeeld.

NB. Indien in een andere cao de normfunctie wordt gevonden, wordt in de Participatiewet aangesloten bij de voltijduren die gangbaar zijn in de organisatie waar de werknemer werkt. Wordt het onderzoek verricht in het kader van Wajong, dan wordt aangesloten bij de voltijdsuren van de betreffende cao die elders is gevonden.

NB. Bij onderzoek loonwaarde in de Participatiewet is het vaststellen van het normloon niet noodzakelijk. Wel dient aansluiting te worden gevonden bij de normfunctie die qua inhoud en niveau het meest verwant is aan de taken die de werknemer verricht. Voorbeeld: Het functiehandboek motorvoertuigen en tweewielers kent maar liefst 5 niveaus ONDERHOUD/REPARATIE TWEEWIELERS. >>

Normering arbeidsprestatie van de reguliere werknemer

Vragen werkgever

3.1 Kwantificeer voor de reguliere werknemer de taken waarvan het resultaat is te duiden in aantallen of in tijd. Hanteert uw organisatie normen voor deze taken of heeft u bijgehouden hoeveel eenheden/diensten de reguliere werknemer voor deze taken produceert per uur (ook de foute producten of diensten)?

Als dit niet het geval is, kunt u dan een inschatting maken?

Bijvoorbeeld: De taak ‘vakkenvullen’ is te duiden in aantallen, aangezien geteld kan worden hoeveel vakken de reguliere werknemer per uur kan vullen. De taak schoonmaken is uit te drukken in de benodigde tijd om bijvoorbeeld een klaslokaal schoon te maken.

Voorbeeld

Taak

Eenheden

Aantal per uur

Normtijd

1

Vakkenvullen

Colli

60

2

Schoonmaken

Kantoortuin

1,5 uur

Taak

Eenheden

Aantal per uur

Normtijd

1

2

3

4

5

3.2 Beschrijf voor de normfunctie de kwaliteitsnormen per taak. Wanneer voldoet het product of de dienst? Kwantificeer waar mogelijk.

Voorbeeld

Taak

Kwaliteitsnormen

Kwantitatief

1

Vakkenvullen

Producten spiegelen, FIFO inruimen

100%

2

Schoonmaken

Bestek A, planmatig schoon volgens checklist

95%

Taak

Kwaliteitsnormen

Kwantitatief

1

2

3

4

5

Arbeidsprestatie werknemer

Vragen werkgever

4.1 Wijkt de arbeidsprestatie af van die van de reguliere collega?

  • Nee --> DE ARBEIDSPRESTATIE IS GELIJK AAN DE NORM

  • Ja --> GA DOOR NAAR VRAAG 4.2

4.2 Vink aan voor welke taken de arbeidsprestatie afwijkt en vink aan wat hiervan de oorzaak is naar Tempo, Kwaliteit en Netto werktijd.

Taak

Tempo

Kwaliteit

Netto werktijd

Begeleiding

Extra pauze

Wachttijd omschakelen

1

2

3

4

5

4.3 Licht Tempo en Kwaliteit toe per taak en kwantificeer.

Voorbeeld taak 1

Taak

Tempo

Kwaliteit

1

Inpakken snoepgoed

Tempo norm

Eenheden

Per uur

Normtijd

1

Inpakken snoepgoed

Zakken k Zak snoep gemengd, 50 stuks per zak

130

Tempo werknemer

Eenheden

Per uur

Normtijd

1

Inpakken snoepgoed

Idem

80

Kwaliteit norm

Kwaliteitsnorm

Kwantitatief

2

Inpakken snoepgoed

Altijd 50 stuks, gangbare foutenmarge is 4 stuks per uur

97%

Kwaliteit werknemer

Gerealiseerde kwaliteit

Kwantitatief

2

Inpakken snoepgoed

Foutenmarge is 5 stuks per uur = (5 : 80)

93,75%

Stel de gerealiseerde kwaliteit vast ten opzichte van de norm in procenten: ………………….

4.4 Is het verlies Netto werktijd in procenten uitgedrukt hetzelfde in alle taken?

  • Ja > GA NAAR 4.5

  • Nee > GA NAAR 4.6

4.5 Licht het verlies Netto werktijd toe over de gehele functie en kwantificeer.

Netto Werktijd

Begeleiding

Extra pauze

Wachttijd omschakelen

Voorbeeld functie

Er is verlies netto werktijd aangevinkt tijdens Begeleiding en het Omschakelen tussen taken.

Licht toe en kwantificeer:

Begeleiding

De werknemer ontvangt extra begeleiding om de kwaliteit van de productie te borgen. Het werk wordt samen met de werknemer extra gecontroleerd. De werknemer is dan niet productief.

Het totale verlies Begeleiding wordt geraamd op ______ minuten van de totale werktijd ______ .

Dit is ____ % van de werktijd.

De werknemer ontvangt extra instructie als de zakken snoep zijn ingepakt en hij omschakelt naar het stapelen van de dozen voor het magazijn.

Het verlies Omschakelen wordt geraamd op ______ minuten van de totale werktijd ______ .

Dit is ____ % van de werktijd.

4.6 Licht het verlies Netto werktijd per taak toe en kwantificeer

Voorbeeld taak

Taak

Begeleiding werknemer staat stil

Extra pauze

Wachttijd omschakelen

1

2

3

4

5

Taak 1 Licht toe en kwantificeer:

Conform voorbeeld op functieniveau

Taak 2 etc.

5. Overzichtstabel arbeidsprestatie

HOOFDTAKEN

Tijd/%

Tempo

Kwaliteit

Netto werktijd

Resultaat

1

2

3

4

5

De totale arbeidsprestatie van deze werknemer is

%

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document