Motiverende gespreksvoering | Arbeidsdeskundigen

Cahier 14 – Methodisch vaststellen van secundaire factoren bij re-integratie
Motiverende gespreksvoering

De eerste stap van de Scan Werkvermogen Werkzoekenden is dat de cliënt een vragenlijst invult. De arbeidsdeskundige zet deze lijst vervolgens om in een Resultatenverslag. Op basis daarvan voert de arbeidsdeskundige een Scangesprek met de cliënt en gebruikt daarbij de techniek van de motiverende gespreksvoering. Deze gesprekstechniek verleidt de cliënt het benoemen van de gespreksonderwerpen, de knelpunten richting werk en de oplossingen die daarvoor kunnen worden bedacht. Daarmee krijgt de cliënt een actieve(re) rol in en invloed op zijn traject. Motiverende gespreksvoering richt zich op het ontwikkelen van de beweegredenen – motivatie – voor verandering en is daardoor bij uitstek gericht op het verkrijgen van draagvlak voor een veranderingsproces. Het zet aan tot het zelfstandig of met ondersteuning opvolgen van de geformuleerde acties uit het plan van aanpak. In de Scan Werkvermogen Werkzoekenden zet de arbeidsdeskundige motiverende gespreksvoering in om de cliënt te bevragen op de stappen die hij nodig heeft (of denkt te hebben) om weer aan het werk te komen en zijn knelpunten te overwinnen. De uitkomsten van de Scan, in de vorm van een Resultatenverslag, fungeren als een schaduwlijstje voor de arbeidsdeskundige. Belangrijk is dat cliënten de punten zelf als probleem zien en er wat mee willen. De punten worden met andere woorden bezien in de context van wat belangrijk is voor de cliënt.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document