Aanbevolen acties en verbeterpunten op basis van de onderzoeksbevindingen |
Stappen in de cyclus | Veranderdoel | Adviezen voor verbeteracties |
Eigenaarschap van sturing op adoptie van kennisdeling, kennisgebruik en evidence-based werken. Elke arbeidsdeskundige heeft de driehoek van evidence in zijn haarvaten en past deze driehoek op een intrinsiek gemotiveerde manier toe. | De individuele arbeidsdeskundige en de organisaties onderschrijven eigenaarschap van de driehoek van evidence. | Vraag de NVvA dit expliciet in de beroepsnorm te benoemen en deze visie actief uit te dragen. Vraag de NVvA de individuele arbeidsdeskundigen een uitspraak te laten doen over eigenaarschap van de driehoek van evidence. Vraag de NVvA de organisaties waar arbeidsdeskundigen werken dit uitgangspunt ook te onderschrijven. Vraag de NVvA te onderzoeken hoe eigenaarschap van de driehoek van evidence te integreren is in de certificeringseisen. Vraag de SRA het eigenaarschap van de driehoek van evidence te integreren in de registratie-eisen en de behandeling van tuchtzaken.
|
Stap 1: Vraagarticulatie, vaststellen van de benodigde kennis en vaststellen van de kennis-gap | Borgen dat het beschreven praktijkprobleem prioriteit heeft en de gevraagde kennis bijdraagt aan het bereiken van de oplossing voor het probleem. Het vaststellen van de kennis-gap is al belegd bij de programmaraad (PR). Hier kan wel meer aandacht voor worden gevraagd.
| Vraag de beroepsgroep bij elke kennisvraag te expliciteren: wie gaat de kennis gebruiken? Voor welke vraagstelling of opdrachten? In welke context? Waarom en in welke mate verwacht de praktijk dat het antwoord op de kennisvraag gaat bijdragen aan de oplossing? Vraag de PR de volgende vraag expliciet te beantwoorden bij het opnemen van een onderwerp in de kennisagenda en het aanbesteden van onderzoek: Draagt de gevraagde kennis naar verwachting bij aan het beschreven praktijkvraagstuk? Bespreek de kennis-gap met de voorzitter en vicevoorzitter van de PR tijdens het jaargesprek en bij het AKC-bezoek aan de PR in november.
|
Stap 2: Aanbesteden kennisontwikkelvragen | Is al belegd bij de PR. De functionele praktijkspecificaties waar het eindproduct van het onderzoek aan moet voldoen, kunnen wel worden aangescherpt. | Bespreek dit met de voorzitter en vicevoorzitter van de PR tijdens het jaargesprek en bij het AKC-bezoek aan de PR in november. |
Stap 3: Uitvoeren en begeleiden onderzoek | Is al belegd bij de PR. De rol van de arbeidsdeskundigen kan worden aangescherpt om ervoor te zorgen dat de functionele praktijkspecificaties waar het eindproduct van het onderzoek aan moet voldoen ook worden gerealiseerd. | Bespreek dit met de voorzitter en vicevoorzitter van de PR tijdens het jaargesprek en bij het AKC-bezoek aan de PR in november. Ontwikkel een training/e-learning voor arbeidsdeskundigen in onderzoeksbegeleidingscommissies.
|
Stap 4: Vertaling, ontsluiting en beschikbaar stellen van kennis | Steun en faciliteer de Online-Academie van de NVvA. Zie hiervoor ook stap 7. Vertaal de daarvoor geschikte AKC-cahiers en -onderzoeken in bondige online tools voor dagelijks gebruik.
| Blijf de Online-Academie samen vormgeven en voldoe daarmee aan de vraag van de arbeidsdeskundigen om de kennis beter vindbaar te maken en het belang ervan scherper over het voetlicht te brengen. Zet meer AKC-middelen in voor de verspreiding van nieuwe kennisproducten via de Online- Academie en het bouwen van online tools voor dagelijks gebruik.
|
Stap 5: Verspreiding | Voorzie al het nieuwe onderzoek dat wordt opgestart door het AKC van een verspreidingsplan. | Vraag het AKC samen met de opleiders een format voor een verspreidingsplan op te stellen en leg dit ter akkoord voor aan de beroepsgroep en de organisaties waar arbeidsdeskundigen werken. |
Stap 6: Adoptie | De beroepsgroep spreekt arbeidsdeskundigen aan op het gebruik van kennis en de houding ten aanzien van evidence-based werken | Neem in de basisopleiding een module op, gericht op een positieve professionele houding van kennisgebruik en evidence-based werken. Gebruik daarbij de driehoek van evidence. Ontwikkel een nascholingsmodule voor een positieve professionele houding van kennisgebruik en evidence-based werken. Gebruik daarbij de evidence-driehoek. Onderzoek samen met de OT-groepen welke rol onderlinge toetsing kan spelen bij de kennisdeling. Zorg voor een voorhoede van ambassadeurs van evidence-based werken. Benader hiervoor o.a. de voorzitters van de OT-groepen. Maak gebruik van de ervaring van KPN en Philips dat er aanjagers nodig zijn, net zoals monotoring van kennisgebruik om evidence-based werken te stimuleren. Stel een set van stimulerings- en sturingsmaatregelen op voor meer en beter evidence-based werken. Bij de operationalisatie hiervan kan professionalisering van OT-groepen met de Toolkit Intervisie worden ingezet. Maak gebruik van de gouden tip van KPN en Philips om concrete sturing op gedrag te organiseren rond kennisportals vanuit de besturen, voorhoedes, ambassadeurs, management en collega’s. Onderzoek of deelnemen aan kennisontwikkeling voor de hele beroepsgroep extra status/punten binnen de certificeringsystematiek kan opleveren. Het geven van extra waardering wordt zowel vanuit kennisimplementatieonderzoek als de praktijk getipt als effectief stimulerings- en nudging-middel. Onderzoek of het advies van de visitatiecommissie te implementeren is: ‘Via een puntensysteem “verplichten” van arbeidsdeskundigen om (voor hen relevante onderdelen, al naar gelang de specialisatie van de betreffende beroepsbeoefenaar) kennis te nemen van AKC-producten. Bijvoorbeeld via trainingen, workshops, leerbijeenkomsten e.d. Hier dient een koppeling met certificering te worden gemaakt.’ Onderzoek of bewezen evidence-based werken onderdeel kan worden van de certificering.
|
Stap 7: Implementatie van het gebruik | De implementatie wordt ondersteund met een marketingcampagne en met een publicatie in de Online-Academie om het nut van de kennis of methode beter zichtbaar te maken. Het AKC maakt een extra slag met elk nieuw kennisproduct om de kennismaterialen gebruiksvriendelijker te maken. Training en scholing op het gebied van gebruik van de kennis is altijd beschikbaar.
| Vraag het AKC ervoor te zorgen dat elk kennisproduct op een aantrekkelijke manier informatie bevat over het nut en het voordeel van het gebruik van de nieuwe kennis. Dit kan via de Online-Academie worden gepubliceerd. Vraag het AKC altijd een slag te maken met het onderzoekskennisproduct naar de overdracht, trainingsvormen en de vorm van de tools en instrumenten. Draag zorg voor training, scholing en ondersteuning voor het gebruik van nieuwe kennis en tools.
|
Stap 8: Borging van het gebruik | Er is betere ondersteuning en coaching nodig voor het gebruik in de praktijk. Het gebruik en de kwaliteit van de kennis of de tool wordt gemonitord en geëvalueerd en er wordt positieve en waarderende feedback gegeven (kwaliteitsbewaking en -verbetering).
| Start bij elk nieuw project een kenniscommunity of leg een koppeling met een bestaande kenniscommunity. De kenniscommunity faciliteert het onderlinge kennisdelen van arbeidsdeskundigen, de ondersteuning bij implementatie en blijft vraagbaak voor collega’s. |
Stap 9: Evaluatie van het kennisgebruik en de kennisdeling | De beroepsgroep stelt samen met de werkgevers van arbeidsdeskundigen per werkveld het beeld vast van de zichtbare gewenste verandering per 31-12 2021. | Reserveer bij elke nieuwe opdracht voor kennis of een kennistool geld voor monitoring en evaluatie van het gebruik. Na zes maanden wordt aan de hand van de checklist geëvalueerd of de implementatie heeft plaatsgevonden, hoe deze is uitgevoerd en wat de effecten zijn. |