Steeds meer organisaties en beroepsgroepen sturen op het gebruik van kennis om zo betere kwaliteit te leveren voor hun klanten en opdrachtgevers. Dit wordt ook wel kennismanagement genoemd. Kennismanagement richt zich op het in samenhang inrichten van alle deelprocessen van de kennismanagementwaardeketen (Kennismanagement Value Chain).
De kennismanagementwaardeketen geeft een duidelijk beeld van hoe kennisontwikkeling en kennisgebruik elkaar kunnen versterken. De onderdelen ‘Inventariseren beschikbare kennis’, ‘Kennis ontwikkelen’, ‘Kennis delen’, ‘Kennis toepassen’ en ‘Kennis evalueren’ zijn hiervoor al besproken. De onderdelen ‘MVDS’ (Missie, Visie, Doel en Strategie) en ‘Vaststellen benodigde kennis’ zijn tot nu toe onderbelicht gebleven.
De vraag is wie er verantwoordelijk is voor de missie, de visie, het doel en de strategie van het kennisgebruik van arbeidsdeskundigen. En wie er verantwoordelijkheid draagt voor de evaluatie van het al dan niet bereiken van deze missie, visie, doel en strategie. Daarnaast benadrukt Weggeman dat kennistoepassing sterk wordt bepaald door drie factoren:
Weet ik van het bestaan van de informatie?
Kan ik de informatie betekenis geven via ervaring en vaardigheden?
Heb ik een houding om het te gaan gebruiken?
Dit sluit aan op de theorie van gepland gedrag.