Cahier 18 – Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgever elkaar?
Het onderzoek

Doelstellingen

Voor dit project is vooraf de volgende doelstelling geformuleerd:

Het ontwikkelen van een methode om specifieke arbeidsmarktinformatie te ontsluiten die nodig is voor een effectievere aanpak door arbeidsdeskundigen om werkzoekenden met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen.

Het project bestaat uit drie fasen:

  • Fase 1: Inventarisatie en beoordeling van beschikbare kennis, instrumenten en innovaties.

  • Fase 2: Vertaling van beschikbare kennis naar plan van aanpak voor ontwikkeling instrument/methodiek.

  • Fase 3: Ontwikkeling van instrument/methodiek.

Deze rapportage doet verslag van de eerste en tweede fase. Hiervoor waren de volgende doelstellingen geformuleerd:

  1. Samen met arbeidsdeskundigen ontwikkelen van een conceptueel model voor de arbeidsmarktinformatie die nodig is om goede matches tot stand te brengen tussen werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werk bij werkgevers.

  2. Inventariseren welke bestaande instrumenten en innovaties een bijdrage kunnen leveren aan het ontsluiten van de benodigde arbeidsmarktinformatie.

  3. Beoordelen van instrumenten en innovaties op bruikbaarheid voor arbeidsdeskundigen en vaststellen op welke aspecten van het conceptuele model er geen instrumenten (in ontwikkeling) zijn.

  4. De beroepsgroep van arbeidsdeskundigen adviseren over de stappen die nodig zijn om de benodigde arbeidsmarktinformatie te ontsluiten.

Onderzoeksaanpak

De onderzoeksaanpak bestond uit de volgende stappen:

  • Om te bepalen welke arbeidsmarktinformatie nodig is om op een effectieve wijze duurzame matches tot stand te brengen, hebben we interviews met zestien experts uitgevoerd. Een overzicht van de geïnterviewde personen is opgenomen in bijlage 1.

  • Op basis van deze expertinterviews hebben we een conceptueel model ontwikkeld dat inzicht geeft in de benodigde informatie. Dit model is in nauwe samenspraak met arbeidsdeskundigen tot stand gekomen. We hebben hierover vier maal gesproken met een groep arbeidsdeskundigen.

  • Daarnaast hebben we een uitgebreide inventarisatie gedaan van systemen, instrumenten en innovaties die een bijdrage (kunnen) leveren aan de informatievoorziening. We hebben hierbij literatuur en websites geraadpleegd en interviews afgenomen bij ontwikkelaars van instrumenten. In totaal hebben we ruim veertig instrumenten en innovaties in beeld gebracht. Bijlage 2 van dit rapport geeft hiervan een overzicht. Hiermee konden we vaststellen welke informatie beschikbaar is.

  • Verder hebben we gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van vier werkgeversservicepunten1 om een beeld te krijgen van de praktijk. Welke informatie gebruiken werkgeversservicepunten voor de matching? Welke informatie leggen zij vast?

  • Tot slot hebben we twee maal een AKC College georganiseerd. Met de aanwezige arbeidsdeskundigen, vertegenwoordigers van nieuwe matchingsplatforms, vertegenwoordigers van werkgeversinitiatieven en vertegenwoordigers van UWV hebben we uitgebreid van gedachten gewisseld over de informatie die nu nog ontbreekt en hoe deze informatie ontsloten kan worden. Dit heeft geresulteerd in het ontwikkelprogramma dat in het laatste hoofdstuk van dit rapport wordt geïntroduceerd.

1 

In elk van deze vier werkgeversservicepunten werken gemeenten en UWV intensief samen.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document