Cahier 10 – Scan Werkvermogen Werkzoekenden
Inleiding

Wanneer u aan een gesprek begint, moet u zich realiseren dat cliënten met verschillende gevoelens aan het gesprek zullen beginnen. Bij werkzoekenden die een matig of slecht werkvermogen laten zien, kunnen de volgende reacties optreden:

  • Het gaat slechts om een tijdelijk probleem.

  • Ik ben er al mee bezig, dus ik heb geen hulp meer nodig.

  • Er is toch niets aan te doen.

  • Kan ik er dan iets mee?

  • Het is niet mijn schuld, het ligt aan anderen.

  • Angst om eraan te werken.

  • Angst om erover in gesprek te gaan (iemand kan het dan niet meer ontkennen of het komt te dichtbij).

  • Onbegrijpelijke score, hoe kan dat nou?

  • Wantrouwen: er klopt iets niet. Is het echt wel zo slecht?

  • Nieuwsgierig: waar komt het door? Wat kan ik er mee?

Het inleiden van het Scangesprek heeft een aantal doelen:

  • Een vertrouwelijke en veilige omgeving creëren.

  • Duidelijkheid scheppen over wat het doel is van het gesprek.

  • Aangeven dat de werkzoekende de agenda en de inhoud van het gesprek zelf bepaalt en dat de arbeidsdeskundige daar waar nodig kan ondersteunen bij het verkrijgen van inzicht, door het geven van adviezen en bij het zoeken naar oplossingen voor mogelijke knelpunten ten aanzien van het werkvermogen en het werkzoekgedrag.

Box 7 Gespreksleidraad bij fase 1: Inleiding

  • Welkom heten, contact maken, empathie tonen.

  • Aangeven dat de cliënt heeft deelgenomen aan Scan-vragenlijst en dat dit gesprek ook deel uitmaakt van de Scan. Fijn dat je de vragenlijst hebt ingevuld.

  • Het doel van gesprek is om samen met de cliënt na te gaan waar hij eventueel knelpunten ervaart rond zijn werkvermogen. Het gesprek draait ook om het zoeken van werk en – als de cliënt dit wil – om samen te kijken naar mogelijke oplossingen.

  • We hebben hier <zelf invullen> uur de tijd voor.

  • Aangeven dat het een vertrouwelijk gesprek is. De arbeidsdeskundige zal alles wat er tijdens het gesprek wordt gezegd als vertrouwelijk beschouwen. Hij zal dit niet doorspelen aan anderen zonder toestemming van de cliënt.

  • Na afloop van het gesprek maakt de arbeidsdeskundige een verslag van het gesprek en stuurt dat naar de cliënt op. Ook dit verslag is vertrouwelijk en zal naar niemand anders worden gestuurd zonder toestemming van de werkzoekende. Alleen actiepunten worden teruggekoppeld naar het UWV/de gemeente.

  • Heeft de cliënt nog vragen?

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document