Context
Casus 8 betreft een werknemer met een lichamelijke beperking, die een startkwalificatie heeft en in dienst is bij een thuiszorgorganisatie. De organisatie ziet een sterke meerwaarde van het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking. Reden hiervoor is dat de bijkomende levenservaring van mensen met een arbeidsbeperking juist goed aansluit bij de doelgroep van de organisatie. Om mensen met een arbeidsbeperking te werven heeft het bedrijf een samenwerking met het UWV. Desondanks voert het bedrijf geen expliciet beleid op het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking.
Instroom
Bevorderende (of belemmerende) factoren
De werknemer werkte al langere tijd bij het bedrijf als zorgmedewerker en is op eigen initiatief gestart met de functie administratief medewerker voor 32 uur per week. Werknemer had destijds al een vast contract. Om de plaatsing te verduurzamen zijn technische aanpassingen gedaan aan de werkplek. Werknemer ontvangt geen begeleiding bij haar werkzaamheden en heeft hier ook geen behoefte aan.
Het passend maken van de functie blijkt een zoektocht. De technische aanpassingen bieden enigszins ondersteuning, maar de werknemer vindt het werk erg vermoeiend en er is geregeld sprake van miscommunicatie. Desondanks lijkt er sprake van een duurzame match omdat de werkgever en werknemer beide intrinsiek gemotiveerd zijn en met elkaar in gesprek blijven over de passendheid van het werk. Bevorderende factoren vanuit de werknemer zijn verder haar zelfinzicht, self-efficacy, zelfstandigheid, assertiviteit en het feit dat de werknemer haar beperking geaccepteerd heeft. Naast haar vermoeidheid vormt haar mentale belastbaarheid mogelijk een belemmerende factor.
‘Ik kan niet zeggen van “dit is de gouden tip”, maar ik denk wel dat je vooral in gesprek moet blijven. Hoe ongemakkelijk het soms ook is. Het is helemaal niet altijd gemakkelijk om te zeggen: “zullen we het over je slechthorendheid hebben of zullen we het hebben over dat been of die hand die je mist?” Wel doen.’ [leidinggevende]
Rol arbeidsdeskundige
Er is geen arbeidsdeskundige betrokken geweest bij de start van de werknemer in haar nieuwe functie. De DW-arbeidsdeskundige is door de coronapandemie later gestart en is daardoor ook niet betrokken geweest bij de instroomfase.
Doorstroom
Bevorderende (of belemmerende) factoren
Omdat de werknemer steeds meer last krijgt van vermoeidheid heeft de werkgever een gesprek met een externe verzuimcoach georganiseerd om te kijken naar de energieverdeling van de werknemer. Naar aanleiding hiervan is een andere werkindeling gemaakt en zijn de telefonische gesprekken uit de functie gehaald omdat deze met name veel energie kosten. Assertiviteit van de werknemer om in gesprek te gaan over de passendheid van het werk blijkt een bevorderende factor. Vanuit de organisatie werkt het bevorderend dat het mogelijk was om snel te switchen in functie en taken. Door gesprekken en aanpassingen op basis van maatwerk lukt het uiteindelijk om de functie zo vorm te geven dat het minder vermoeiend is voor de werknemer. De werknemer ervaart dat ze werk heeft waar haar hart ligt en ze voelt zich gezien door collega’s.
‘De visie van de werkgever is om te kijken naar mogelijkheden, voor de klantengroep maar ook binnen de eigen organisatie. Dit zie je terug in het aannamebeleid. Vanuit vertrouwen dat het gaat lukken, kunnen oplossingen bedacht worden als de wil er is. Niemand wordt uitgesloten. Ze staan voor iedereen open.’ [DW-arbeidsdeskundige]
Rol arbeidsdeskundige
De contactmomenten en ingezette acties van de DW-arbeidsdeskundige in deze casus zijn beperkt gebleven. In eerste instantie vanwege de late start door corona en later vanwege de constatering dat de plaatsing goed loopt. Binnen de beperkte contactmomenten heeft de DW-arbeidsdeskundige wel een adviserende en coachende rol vervuld. De DW-arbeidsdeskundige heeft de werknemer geadviseerd en ondersteund bij het aanvragen van een schrijftolk, zodat de werknemer kan functioneren in groepsoverleggen. Daarnaast heeft de DW-arbeidsdeskundige in het laatste gesprek met de werknemer gekeken naar de invloed van de coronapandemie op haar werkzaamheden en vermoeidheid.
Duurzame plaatsing?
Ja. Deze casus laat zien hoe belangrijk het is om in gesprek te blijven over de match tussen de werknemer en de werkzaamheden. Door op basis hiervan juiste aanpassingen te doen, blijft de duurzaamheid van de plaatsing gewaarborgd. De inspanning van zowel werknemer als werkgever blijkt hiervoor een belangrijke voorwaarde.