Gemiddeld besteden leidinggevenden ruim drie uur per week aan het opvangen van afwezigheid door het regelen van vervanging, het aanpassen van de werkzaamheden of het geven van instructies aan de vervangers. Dit komt neer op bijna vier werkweken per jaar per leidinggevende. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Kronos in samenwerking met de Society for Human Resource Management (SHRM).
De productiviteit van zowel medewerkers als leidinggevenden heeft te lijden onder werknemersafwezigheid. Medewerkers in Europa zijn 24 procent minder productief wanneer een collega afwezig omdat ze werkzaamheden moeten opvangen. Bij leidinggevenden is dat 17 procent. Omdat zij zich moeten richten op het regelen van vervanging of processen moeten aanpassen gaat de gehele productiviteit achteruit. Ongeplande afwezigheid, zoals ziekte, heeft het grootste effect op de productiviteit. Hier is een daling te zien van 32 procent. Opvallend is dat ook geplande afwezigheid, zoals vakanties, leidt tot productiviteitsverlies. In dat geval neemt de productiviteit af met 15 procent.