Omdat uw professionele situatie kan verschillen, zijn er vier mogelijkheden (scenario’s) voor de afname van de scan (zie box 3). Het scenario dat u kiest hangt af van:
De behoefte van de cliënt om tijdens het invullen van de vragenlijst te kunnen overleggen en vragen te kunnen stellen (scenario A en C).
De mogelijkheid om de cliënt voorafgaand aan het gesprek apart de vragenlijst te laten invullen (scenario B, C en D). Wanneer de cliënt de vragenlijst vooraf kan invullen, heeft zowel de cliënt als de arbeidsdeskundige meer gelegenheid om de resultaten op te nemen.
In één consult:
De cliënt vult de vragenlijst in, er volgt een pauze waarin u de vragenlijst scoort, u roept de cliënt weer binnen en geeft de uitslag (factsheet), waarna het gesprek volgt.
De cliënt krijgt na kort telefonisch contact, waarin hij toestemt met deelname aan de scan, de vragenlijst per post toegestuurd. Hij retourneert deze vóór een bepaalde datum middels de bijgevoegde antwoordenvelop. Voorafgaand aan het consult scoort u de vragenlijst, u roept de cliënt binnen en geeft de uitslag, waarna het gesprek volgt.
In twee consulten:
De cliënt krijgt de vragenlijst bij consult 1 mee naar huis en vult deze daar in. Vijftien minuten voor aanvang van consult 2 geeft de cliënt de vragenlijst af. U scoort de vragenlijst, roept de cliënt binnen en geeft de uitslag (factsheet), waarna het gesprek volgt.
De cliënt vult de vragenlijst tijdens consult 1 in en levert deze bij u in. Voorafgaand aan consult 2 scoort u de vragenlijst. Vervolgens roept u de cliënt binnen en geeft de uitslag (factsheet), waarna het gesprek volgt.
Afhankelijk van het niveau van uw cliënt en uw professionele mogelijkheden, kiest u het meest adequate scenario. Als cliënten een begeleider hebben, mag deze begeleider de cliënt assisteren bij het invullen van de scan. Wanneer er cliënten op gesprek komen die de vragenlijst niet hebben ingevuld (scenario B, C), kunt u ervoor kiezen de cliënt te vragen dit tijdens het consult te laten doen (scenario A/D).