Bijlage 8: Handleiding veelvoorkomende functies | Arbeidsdeskundigen

Cahier 24 – Cursusgids Uniforme Loonwaardebepaling
Bijlage 8: Handleiding veelvoorkomende functies

In deze handleiding bieden we loonwaardedeskundigen ondersteuning door veelvoorkomende functies te beschrijven. Elke functie is voorzien van een functieomschrijving, waarbij naast een beknopte omschrijving van de functie aandacht is voor een taakomschrijving. Het gaat om diverse taken die veelal in die functie worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er diverse voorbeeldvragen toegevoegd om de arbeidsprestatie van zowel de norm als werknemer uit te vragen.

Schoonmaker

Functieomschrijving (bron: ras.nl)

De werkzaamheden worden uitgevoerd voor diverse opdrachtgevers op diverse locaties, zoals;

  • Kantoorpanden: algemene ruimten, werkplekken, kantines, sanitaire voorzieningen, etc.

  • Ziekenhuizen en zorginstellingen: algemene, patiënten- en behandelruimten, kantines, sanitaire voorzieningen, etc.

  • Hotels en recreatiebungalows: algemene ruimten, verblijfsruimten bezoekers, restaurants, sanitaire ruimten, etc.

  • Particulieren: woonruimten en sanitaire ruimten.

Met klanten zijn afspraken gemaakt over de uit te voeren schoonmaakwerkzaamheden. Deze zijn vastgelegd in een duidelijk werkprogramma en vertaald naar eenduidige instructies, protocollen en werkmethoden (traditioneel en/of microvezel). Binnen deze kaders geven de medewerkers uitvoering aan de schoonmaakwerkzaamheden, waarbij ze verantwoordelijk zijn voor het realiseren van de normen ten aanzien van kwaliteit en tijd. In voorkomende gevallen wordt verwacht dat de medewerkers inspelen op situaties die een aanpassing van de reguliere werkvolgorde of normale tijdsbesteding vragen (toegankelijkheid van ruimten, meer dan normale vervuiling, etc.). Operationele problemen die buiten het reguliere werkveld liggen, worden gemeld aan de leidinggevende. Er wordt gebruikgemaakt van reguliere schoonmaakmiddelen en materialen/apparatuur (werkdoeken, moppen, stofzuiger, etc.).

Taakomschrijving

  1. Schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren:

    • Zich op de hoogte stellen van de te verrichten schoonmaakwerkzaamheden.

    • Verzamelen van benodigde middelen en materialen.

    • Uitvoeren van diverse algemene schoonmaakwerkzaamheden (zowel dagelijks als periodiek) aan vloeren, wanden, ramen, meubilair, sanitair, etc. met een gestandaardiseerd en repeterend karakter, binnen vastgestelde werkprogramma’s en -methodes.

    • Afhankelijk van de locatie verrichten van duidelijk omschreven, eenvoudige aanvullende werkzaamheden van huishoudelijke aard met een repeterend karakter.

  2. Verantwoorde uitvoering werkzaamheden:

    • In ordelijke staat houden van materialen (bv. werkwagen, werkdoeken, werkkast).

    • Signaleren van voorraadaanvullingen en vervanging van materialen.

    • Bijhouden van logboek, registreren werktijden en vermelden bijzonderheden.

    • Periodiek en ad hoc afstemmen van werkzaamheden, bijzonderheden, wijzigingen in werkprogramma’s, werkmethoden, etc. met de leidinggevende.

Vragen t.b.v. de arbeidsprestatie

Tempo

  • Hoeveel kantoren/ruimtes/objecten moet de medewerker schoonmaken per dag? Hoe snel doet hij dat?

  • Hoe gaat het met het omschakelen tussen de verschillende schoonmaaktaken?

Kwaliteit

  • Ontstaan er gevaarlijke situaties door bijvoorbeeld het rond laten slingeren van producten of het niet plaatsen van een ‘Pas op. Het kan glad zijn’-bordje?

  • Heeft de medewerker te maken met klanten? Zo ja, hoe gaat hij hiermee om? Geeft hij klanten de ruimte of staat hij erop dat hij daar op dat moment moet schoonmaken? Etc.

  • Worden de hygiëneregels opgevolgd, zoals het gebruik van de juiste doekjes en de juiste schoonmaakmiddelen?

  • Logische manier van werken? Bijvoorbeeld eerst de tafels en dan pas de vloeren.

Netto werktijd

  • Hoeveel tijd is er extra nodig voor de instructies (door bijvoorbeeld cognitieve beperking, verminderd bevattingsniveau, concentratieproblemen) en zit de medewerker stil?

  • Heeft de medewerker extra rustmomenten/pauzes nodig tijdens het werk?

  • Is medewerker regelmatig afwezig door problemen in de privésituatie?

Medewerker groenvoorziening

Functieomschrijving (bron: vacatures.nl/functie/medewerker-groenvoorziening)

Medewerkers groenvoorziening zijn vaak werkzaam bij een hoveniers- of groenvoorzieningsbedrijf, een gemeentelijke plantsoenendienst of een andere overheidsinstelling, zoals een waterschap. Meestal werken ze in een team van meerdere collega’s, maar een medewerker groenvoorziening kan ook zelfstandig aan het werk zijn. Daarnaast kunnen medewerkers groenvoorziening tijdens het werk te maken krijgen met bijvoorbeeld (meewerkend) voormannen groenvoorziening, hoveniers, boomverzorgers, projectleiders groen, maaimachinisten, tractorchauffeurs en werkvoorbereiders. Vaak wordt van een medewerker groenvoorziening ook een CVA-certificaat gevraagd (Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers). Daarnaast kan een rijbewijs en/of ervaring in het besturen van zit- of bosmaaiers nodig zijn.

Taakomschrijving (bron: handboek functiewaardering hoveniers)

Uitvoeren van opgedragen enkelvoudige werkzaamheden binnen bepaalde (onderhouds-)projecten, volgens nauwkeurig omschreven opdrachten en instructies en veelal onder direct toezicht, bijvoorbeeld bestaande uit één of enkele van onderstaande werkzaamheden.

  • Spitten, schoffelen, harken, verwijderen van snoeihout.

  • Uitspitten van afgestorven heesters e.d.

  • In-/uitkruien van grond, afvoeren van afval.

  • Uitsteken van graskanten, inkruien/verdelen van verharding voor paden (grind, gravel, schelpen).

  • Uitvoeren van opruimwerkzaamheden.

Over het algemeen zijn het relatief eenvoudige werkzaamheden in de buitenlucht. Er is sprake van fysieke belasting en verzwarende omstandigheden, zoals;

  • Het uitoefenen van kracht bij diverse grondverzet-/bewerkingswerkzaamheden.

  • Het tillen/verplaatsen van materialen, afval e.d.

  • Inspannende houdingen van uiteenlopende aard gedurende langere tijd.

  • Hinder van weersomstandigheden, soms vuil werk.

  • Kans op gering letsel bij uitvoering van werkzaamheden.

Vragen t.b.v. de arbeidsprestatie

Vragen ter ondersteuning van het uitvragen van de arbeidsprestatie, voor zowel de norm als de medewerker.

Tempo:

  • Wat zijn de taken die de medewerker moet uitvoeren? Hoeveel moet hij per uur kunnen uitvoeren?

  • Hoe gaat het met het omschakelen tussen de verschillende groenwerkzaamheden?

Kwaliteit:

  • Past de kwaliteit van de uitvoering van de werkzaamheden binnen het beeldbestek dat gehanteerd wordt binnen het bedrijf?

  • Hoe gaat de medewerker om met burgers die hem aanspreken op straat of burgers die bijvoorbeeld een klacht willen melden (takken op straat, omgewaaide bomen o.i.d.)?

  • Ontstaan er gevaarlijke situaties door onzorgvuldig gedrag met de machines/gereedschappen?

Netto werktijd:

  • Hoeveel tijd is er extra nodig voor de instructies (door bijvoorbeeld cognitieve beperking, verminderd bevattingsniveau, concentratieproblemen) en zit de medewerker stil?

  • Heeft de medewerker extra rustmomenten/pauzes nodig tijdens het werk?

  • Is medewerker regelmatig afwezig door problemen in de privésituatie?

Productiemedewerker

Functieomschrijving (vacatures.nl/functie/productiemedewerker)

Een productiemedewerker is iemand die assisterende en uitvoerende taken verricht in een productieproces, bijvoorbeeld in een fabriek. Afhankelijk van de branche of sector waarin de productiemedewerker actief is, kan de aard van zijn werkzaamheden variëren: hij kan bijvoorbeeld een machine bedienen, aan de lopende band staan of in een magazijn werken. In alle gevallen draagt de productiemedewerker met zijn werkzaamheden bij aan de totstandkoming of de bewerking van een product. De werkzaamheden van een productiemedewerker hangen sterk af van de branche of sector van het bedrijf. Over het algemeen zijn het relatief eenvoudige werkzaamheden met een repeterend karakter. Productiemedewerkers zijn werkzaam bij bedrijven die goederen produceren, bijvoorbeeld binnen een fabriek, productieafdeling of logistieke afdeling. De aard van de bedrijven kan sterk verschillen: er zijn productiemedewerkers in de metaalbewerking, voedingsmiddelenindustrie, verpakkingsindustrie, logistiek en op vele andere terreinen.

Taakomschrijving

Taken van een productiemedewerker zijn bijvoorbeeld:

  • Instellen, controleren en bedienen van machines.

  • Inpakken van goederen.

  • Controleren van de kwaliteit van goederen.

  • Verzamelen van onderdelen van een bestelling.

  • Aanvullen van voorraden.

  • Verrichten van lopendebandwerk.

  • Scheiden en opruimen van afval.

  • Schoonmaken van machines en/of opruimen van de werkplek.

Vragen t.b.v. de arbeidsprestatie

Tempo

  • Hoeveel stuks per uur maakt de medewerker? Dit kan verminderd zijn door bijvoorbeeld een verminderde aandacht en concentratie, handelingssnelheid, vaardigheid (complexiteit van de taak), omschakelingssnelheid, omgang met werkdruk, etc.

  • Belemmert de lichamelijke gesteldheid het werktempo?

Kwaliteit

  • Worden er producten weggegooid door gemaakte fouten?

Netto werktijd

  • Hoeveel tijd is er extra nodig voor de instructies (door bijvoorbeeld cognitieve beperking, verminderd bevattingsniveau, concentratieproblemen) en zit de medewerker stil?

  • Heeft de medewerker extra rustmomenten/pauzes nodig tijdens het werk?

  • Is medewerker regelmatig afwezig door problemen in privésituatie?

Winkelmedewerker

Functieomschrijving (bron: indeed.nl/personeel/functiebeschrijving /winkelmedewerker)

Een winkelmedewerker heeft een aantal algemene taken. Het is te allen tijde een dienstverlenend beroep. Een winkelmedewerker helpt bij de verkoop van een product of dienst. In een winkel gaat het vaak om directe verkoop. De dienst of het product wordt vaak meteen verkocht en afgerekend. Behalve met kassahandelingen zal een winkelmedewerker zich vaak ook bezighouden met de inventaris of het beheer van de voorraad, door producten te tellen, deze bij- of aan te vullen of deze te prijzen. Ook moet de winkel netjes gehouden worden en kunnen eenvoudige schoonmaakwerkzaamheden (dweilen van de vloer) deel uitmaken van het takenpakket van de winkelmedewerker. Deze is bovendien het eerste aanspreekpunt van de klanten in de winkel. Andere taken kunnen zijn: het lossen en uitpakken van goederen, het inrichten van een etalage, het adviseren van klanten en de werking van producten uitleggen, het bijhouden van de administratie (bijvoorbeeld aangaande kassa of inventaris), het openen en sluiten van de winkel, het opmaken van rekeningen of contracten (telecom), het inpakken van cadeaus of verkoopklaar maken van producten (bijvoorbeeld verf mengen). Soms sturen winkelmedewerkers andere medewerkers (bijvoorbeeld vakkenvullers) aan.

Taakomschrijving

De functie van winkelmedewerker kent vele kanten en de precieze taken zijn afhankelijk van de winkel.

  • De kassa beheren en klanten die contant betalen het juiste wisselgeld geven.

  • Klanten tonen waar de producten die ze zoeken liggen en aanvullende items voorstellen wanneer van toepassing.

  • Klanten groeten wanneer ze door de deur lopen en vragen of ze hulp nodig hebben.

  • Aandacht besteden aan winkelend publiek op de vloer en elke mogelijke winkeldiefstal melden aan het management.

  • Producten aanvullen wanneer nodig, om een optimale beschikbaarheid van producten te garanderen.

  • Voorraad uitpakken in de opslagruimte en de voorraad op de juiste manier indelen.

  • Speciale bestellingen plaatsen voor klanten die niet kunnen vinden wat ze nodig hebben in de winkel.

  • Andere filialen bellen voor informatie over producten op voorraad.

  • Bereiden en distribueren van speciaal bestelde producten.

Vragen t.b.v. de arbeidsprestatie

Tempo:

  • Hoeveel producten vult de medewerker per uur aan?

  • Kan de medewerker de producten in de winkel vinden of moet hij veel zoeken?

Kwaliteit:

  • Indien er sprake is van kassawerk: hoe is de rekenvaardigheid van de medewerkers? Is er sprake van kasverschil?

  • Zorgt de medewerker ervoor dat de producten netjes worden weggevuld?

  • Hoe gaat de medewerker met klanten om? Klantvriendelijkheid? Denk ook aan klanten die kunnen weglopen doordat ze niet goed geholpen worden.

  • Indien er wordt gewerkt met verse producten: vult de medewerker FIFO (First In, First Out)?

Netto werktijd:

  • Hoeveel tijd is er extra nodig voor de instructies (door bijvoorbeeld cognitieve beperking, verminderd bevattingsniveau, concentratieproblemen) en zit de medewerker stil?

  • Heeft de medewerker extra rustmomenten/pauzes nodig tijdens het werk?

  • Is medewerker regelmatig afwezig door problemen in privésituatie?

  • Wat doet de medewerker op het moment dat er geen klanten zijn in de winkel en er geen producten hoeven worden bijgevuld? Wat is hierin de maatstaaf?

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document