Bij het vaststellen van de arbeidsprestatie van de werknemer gaat het erom per taak tempo, kwaliteit en netto werktijd vast te stellen. De arbeidsprestatie van de werknemer wordt vergeleken met de norm om tot een uitspraak te komen over hoe werknemer ten opzichte van de norm presteert.
De eerste vraag aan de werkgever is dan ook of de arbeidsprestatie van de werknemer afwijkt van die van een reguliere collega (norm). Is er geen afwijking in de arbeidsprestatie, dan is deze gelijk aan de norm. Is er wel een afwijking, dan dient de loonwaardedeskundige dit in het schema van bijlage 5 aan te vinken.
Taak | Tempo | Kwaliteit | Netto Werktijd | |||
Begeleiding | Extra pauze | Wachttijd omschakelen | ||||
1 | Inpakken snoepgoed | √ | √ |
Belangrijk is dat bij het duiden de per taak een kwantificering plaatsvindt, inclusief toelichting.
Tempo: Kwantificeer de afwijking t.o.v. de norm in aantallen of tijdseenheden en noem de bron van informatie. Duidt het tempo in eenheden.
Kwaliteit: Benoem de afwijking t.o.v. de kwaliteitsnorm en de informatiebron. Duidt de kwaliteit als aantal eenheden dat direct bruikbaar is.
Netto werktijd: Kwantificeer de werktijd t.o.v. de norm en noem de bron van informatie. Duidt de netto werktijd als aantal minuten/uren dat iemand aan het werk is.
Binnen het gespreksprotocol (bijlage 5) wordt onder 4.4 de overzichtstabel arbeidsprestatie ingevuld.
Hoofdtaak | Tijdsbesteding werknemer | Tempo | Kwaliteit | Netto Werktijd | Arbeidsprestatie T x K x N | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 |
Vervolgens maakt de loonwaardedeskundige onder 4.8 een vergelijking tussen de prestatie van de werknemer en de norm.
Hoofdtaak | Aantallen norm | Aantallen werknemer | Tempo | Kwaliteit | Netto Werktijd | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 |