Kwaliteit | Arbeidsdeskundigen

Cahier 24 – Cursusgids Uniforme Loonwaardebepaling
Kwaliteit

Bij kwaliteit gaat het over het (gemiddeld) aantal geproduceerde eenheden dat direct bruikbaar is en voldoet aan de gestelde kwaliteit, over een relevante periode, in vergelijking met het gangbare aantal geproduceerde eenheden dat direct bruikbaar is en voldoet aan de gestelde kwaliteit, over een relevante periode.

Kwaliteit is dus een verlaging of verhoging van het aantal bijdragen bij een gelijkblijvende noemer. Als zowel in het werkproces van de normfunctie als bij de uitgeoefende functie controle en herstel opgenomen is in het proces, is er geen verlaging van de kwaliteit. Het eventueel meer fouten maken, wordt in het proces hersteld en het effect daarvan is dan al meegenomen onder het deelbegrip Tempo. Meer fouten maken is immers meer herstellen en in die tijd worden geen andere bijdragen geleverd.

Als kwaliteit in de te waarderen taak een groot belang heeft voor de werkgever, is te verwachten dat de werkgever zijn begeleiding hierop laat aansluiten. Een een-op-eencontrole kan zo’n aanpassing in de begeleiding zijn. Bij grote waarde van het product kan ook herstel buiten het werkproces aan de orde zijn door een collega.

Onder kwaliteit tellen alleen de niet zelf herstelde foute bijdragen mee, in verhouding tot de foute bijdragen van de norm. De fouten herstellen wordt in kwaliteit opgevat als correctie van de prestatie bij Tempo.

Waardering kwaliteit met getalsmatige percentagefouten

  • Normwerknemer maakt 3% fouten, d.w.z. 97% goede bijdragen.

  • De te waarderen werknemer maakt 10% fouten, d.w.z. 90% goede bijdragen.

  • Waarde kwaliteit in de te waarderen taak is: 90/97 x 100% = 92,8%,

  • Dit wordt ook uitgedrukt in een % van de kwaliteit van de normfunctie.

Om dit vast te stellen, kan de loonwaardedeskundige denken aan:

  • resultaat voldoet niet aan de opdracht;

  • controleert zelf onvoldoende;

  • afbreukrisico.

Bij kwaliteit gaat de loonwaardedeskundige uit van direct bruikbare eenheden na afronding van de uit te voeren cyclus van handelingen door de werknemer zelf. Deze worden dus vrijgegeven als bruikbaar voor een volgende stap in het bedrijfsproces.

Bijdragen die later hersteld moeten worden of na controle teruggelegd worden voor reparatie of die als afval te beschouwen zijn, verlagen de geleverde kwaliteit – ook hier weer in verhouding tot de referentiekwaliteit in de normfunctie. Bijdragen die door de werknemer zelf na zijn controle hersteld worden, drukken het deelbegrip tempo en worden bij kwaliteit niet opnieuw meegenomen als kwaliteitsverlagend. Die producten voldoen namelijk alsnog aan de kwaliteit.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document