4.7 Wat zijn mogelijkheden om het Werkscangesprek te verbeteren? | Arbeidsdeskundigen

Cahier 17 – Hoe werkt de Werkscan
4.7 Wat zijn mogelijkheden om het Werkscangesprek te verbeteren?

4.7.1 Wat vinden werkenden?

Werkenden geven aan dat het effect van het Werkscangesprek – en dan met name de mate waarin werkenden de actiepunten tot uitvoering brengen – kan worden vergroot door middel van vervolggesprekken. Zij menen vaak dat er meer nodig is dan een gesprek om daadwerkelijk te komen tot gedragsveranderingen. Dit geldt in het bijzonder voor werkenden die problemen hebben op veel signaalgebieden. Zij hebben baat bij begeleiding bij het uitvoeren van de actiepunten om zo te komen tot gedragsveranderingen.

‘Voor mij was één gesprek voldoende, maar als de problemen heftiger zijn en de actiepunten ingrijpender, denk ik niet dat je voldoende hebt aan één gesprek.’

‘Ik heb niks gedaan. In het begin dacht ik nog wel eens aan het gesprek, maar het is langzaamaan weggezakt. Wanneer er meer opvolging was, had ik denk ik meer met het gesprek gedaan.’

4.7.2 Wat vinden Werkscandeskundigen?

Werkscandeskundigen zijn zeer tevreden over het Werkscangesprek. De verbeterpunten die zij hebben zijn:

  • Werkenden een actievere rol geven in het gesprek. Belangrijk doel van het Werkscangesprek is dat de werkende zich verantwoordelijk gaat voelen voor de eigen duurzame inzetbaarheid. In dat kader wensen enkele Werkscandeskundigen een (nog) actievere rol voor de werkenden. Concreet stellen de Werkscandeskundigen voor om werkenden verantwoordelijk te maken voor de verslaglegging van het gesprek, inclusief de lijst met actiepunten.

  • Ook Werkscandeskundigen geven aan dat er behoefte is aan een vervolg na het gesprek. Dat kan zijn in de vorm van extra gesprekken, maar ook in de vorm van e-coaching.

4.7.3 Training

Alle Werkscandeskundigen zijn getraind in het voeren van Werkscangesprekken. De gesprekstechniek – Motivational Interviewing – staat centraal in de training. In de interviews geven Werkscandeskundigen aan tevreden te zijn met de training. Ze zijn zeer te spreken over de training zelf en ook over het documentatiemateriaal.

Om de techniek goed te kunnen toepassen moet je, zo wordt aangegeven, het geregeld doen. Ook is het belangrijk om feedback te krijgen. Werkscandeskundigen hebben daarom behoefte aan een opfriscursus of intervisiebijeenkomsten. Voorwaarde om daaraan deel te nemen, is wel dat er zicht is op meer gesprekken. Anders vinden ze het de investering niet waard.

In de enquête geeft een ruime meerderheid van de Werkscandeskundigen aan dat de training hen voldoende houvast bood om een Werkscangesprek aan te gaan (65 procent, n=17). Werkscandeskundigen die vonden dat de training onvoldoende houvast bood (24 procent), zorgden op een andere manier voor voldoende kennis om het Werkscangesprek aan te gaan. Zij volgden de vervolgtraining of de experttraining Motivational Interviewing.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document