Cahier 23 – Evidencebased werken door arbeidsdeskundigen
De analyse en adviezen van de visitatiecommissie 2017

De visitatiecommissie wijst de volgende mogelijke oorzaken aan voor het nog niet bereiken van dit doel. De oorzaken staan in willekeurige volgorde:

Citaat visitatierapport 2017

1. Niet alle arbeidsdeskundigen zijn even gedreven beroepsbeoefenaren. Zoals in elke beroepsgroep is er een voorhoede, een middengroep en een achterhoede. Het kost nu eenmaal enige moeite en tijd om kennis te nemen van nieuwe ontwikkelingen en inzichten; blijkbaar is niet iedere arbeidsdeskundige daartoe bereid. Wat hier waarschijnlijk ook meespeelt, is:

a. Een beroepsopvatting waarbij de eigen werkwijze centraal staat (“ik doe het al jaren zo”).

b. De angst voor veronderstelde academisering van het beroep, alsmede strenge eisen aan de beoefenaren (certificering).’

‘2. Er zijn binnen de beroepsgroep verschillende specialisaties, bijvoorbeeld in arbeidsdeskundigen die claimbeoordeling doen en zij die zich met re-integratie bezighouden. De arbeidsdeskundigen geven aan dat het AKC vooral van nut is voor arbeidsdeskundigen die zich met re-integratie bezighouden. Voor arbeidsdeskundigen in de claimbeoordeling heeft het AKC minder toegevoegde waarde.’ (…)

‘3. De hoeveelheid informatie en de vorm daarvan. Het AKC heeft bijzonder veel publicaties en (web)dossiers. Daarom is het moeilijk om de informatie op waarde te schatten. Bovendien is er sprake van een grote mate van eenvormigheid in opmaak en uitstraling (“allemaal groene boekjes”). Samenvatting of duiding ontbreekt vaak, waardoor pas door de (vaak lijvige) publicaties te lezen een beeld kan ontstaan van hoe de informatie toepasbaar is in de eigen praktijk. Bovendien is er soms sprake van oudere producten, die wellicht beter verwijderd kunnen worden of een update nodig hebben.’

De visitatiecommissie geeft ook adviezen om de brug naar de praktijk te versterken:

Adviezen uit visitatierapport 2017

  • Zorg voor een betere inbedding van de AKC-producten in opleiding en – al dan niet verplichte – nascholing.

  • Stem producten beter af op de verschillende subgroepen in de beroepsgroep.

  • Geef expliciet aan welk product (vooral) voor welke deelgroep van belang is. Hanteer daarbij een matrix die er als volgt uit zou kunnen zien:

    • o Op de ene as: waar werkt de arbeidsdeskundige? (Verzekeraar, UWV, re-integratiebedrijf, zzp, etc.).o Op de andere as: wat doet de arbeidsdeskundige? (re-integratie, letselschade claimbeoordeling, etc.).

    • o In de cellen kan worden aangegeven welk deel van de AKC-kennis vooral van belang is.

    De matrix kan bovendien van dienst zijn om te beoordelen of het AKC alle arbeidsdeskundigen voldoende bedient (of dat dit door andere kenniscentra gebeurt).

  • Zet de verschillende soorten publicaties/producten in een herkenbaarder vormgeving. Maak duidelijker waarom het de moeite waard is iets te lezen. Zowel via vormgeving en uitstraling (wat voor soort publicatie is dit?) als door dat expliciet aan te geven (duiding).

  • Gebruik eventueel factsheets. Het voordeel daarvan:

    • o Ze zijn compact.

    • o De informatie staat in hapklare/behapbare brokken.

    • o Er is goed aangegeven waarom de informatie belangrijk is.

  • Let goed op de leesbaarheid van de rapporten en dergelijke, zorg dat ze uitnodigend zijn. Het is beter de producten via een specifieke mail aan te bieden in plaats van (alleen) via een algemene nieuwsbrief. Koppel Arbeidsdeskundige Voorbeeldcasuïstiek aan de AKC-producten.

  • Geef AKC-trainingen, bijvoorbeeld naar aanleiding van een cahier of een ander AKC-product.

  • Stem het werk beter af op disseminatie en pak een deel van de verantwoordelijkheid voor het goede gebruik.

  • Gebruik AKC-producten in relevante hbo-opleidingen.

  • Verplicht arbeidsdeskundigen via een puntensysteem om voor de voor hen relevante onderdelen – al naar gelang iemands specialisatie – kennis te nemen van AKC-producten, bijvoorbeeld via trainingen, workshops, leerbijeenkomsten en dergelijke. Koppel dit eventueel aan certificering.

De adviezen van de visitatiecommissies gaan over het gerichter ontsluiten van de kennisproducten en het sturen op opleiding en training en daarmee het verzilveren van de waarde van de ontwikkelde en te ontwikkelen kennisproducten.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document