De meeste bedrijven hebben weinig oog voor de mentale gezondheid van hun medewerkers.
Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van de DEKRA Work Safety Barometer 2015/2016, een enquête onder 800 bedrijven. Volgens de statistieken vormen psychische aandoeningen de op één na meest voorkomende oorzaak van verzuim. Toch besteedt slechts 25% van de wettelijk voorgeschreven risico-evaluaties aandacht aan psychologische factoren.
De meeste aandacht gaat nog steeds naar de ‘traditionele‘ onderwerpen. Vier van de vijf ondervraagden (80%) gaf aan de inrichting van de werkplek erg belangrijk te vinden. Bijna twee derde (65%) hield zich met name bezig met het veilig gebruik van werkmateriaal, machines en apparaten. Slechts een minderheid van de ondervraagden (25%) gaf aan psychologische belasting als een belangrijke kwestie te beschouwen.
Volgens DEKRA rust in veel bedrijven op de gevolgen van psychologische belasting een taboe. De analyse van psychologische risico’s brengt soms een vervelende waarheid naar boven, die om actie van het management vraagt. Psychologische problemen komen bijvoorbeeld voort uit een slechte taakverdeling; slechte arbeidsomstandigheden met hoge tijdsdruk of onregelmatige werktijden, sociale omstandigheden, slecht management, conflicten op het werk of een ongezonde werkomgeving door geluidsoverlast, een slecht klimaat, gebrek aan ruimte of ontoereikend werkmateriaal.