Nationale ombudsman Reinier van Zutphen stelt in zijn onderzoeksrapport dat veel gemeenten het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over onder meer begeleiding naar werk niet op orde hebben.
De Nationale ombudsman schrijft in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen' dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk op moeten lossen.
Hij stelt dat burgers onvoldoende weten waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.
De ombudsman heeft de decentralisaties sociaal domein de afgelopen twee jaar kritisch gevolgd. Sinds januari 2015 zijn er ruim 3.100 klachten ingediend. Hij constateert dat instanties moeilijke gevallen op elkaar afschuiven, dat wet- en regelgeving ingewikkeld is en dat burgers niet weten waar ze moeten aankloppen met hun probleem. En dat vragen onbeantwoord blijven; dat sprake is van schending van privacy van burgers; het verstrekken van onvolledige en onjuiste informatie; onheuse bejegening van burgers en van het kastje naar de muur sturen van burgers. Lees hier verder.