Staatssecretaris Klijnsma heeft op 18 oktober een wetsvoorstel ingediend dat het mogelijk maakt om beschut werk te verplichten en de praktijkroute open te stellen.
Lees hier het volledige 'Voorstel van wet inzake Wijziging van Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verplichten van beschut werk en met betrekking tot het quotum van arbeidsbeperkten en het openstellen van de praktijkroute'.
Aanleiding voor het verplicht stellen aan gemeenten om beschutte werkplekken te realiseren, is dat het streefdoel van 3200 plekken aan het eind van 2016 vermoedelijk niet gehaald wordt, omdat tot en met april 2016 115 beschutte werkplekken gerealiseerd zijn. Bovendien biedt ruim een kwart van de gemeenten de voorziening beschut werk niet aan.
In het wetsvoorstel is voorzien in het openstellen van de praktijkroute, waardoor mensen bij wie door een loonwaardemeting op basis van een gevalideerde loonwaardemethode is gebleken dat zij op een concrete werkplek niet het WML kunnen verdienen, zonder beoordeling door UWV in het doelgroepregister opgenomen kunnen worden. Divosa publiceerde een toelichting op dit onderdeel van het wetsvoorstel.
Nadere toelichting op het wetsvoorstel is onder meer te vinden in de Memorie van Toelichting.
De Raad van State heeft op twee belangrijke punten in het wetsvoorstel kritiek. Ten eerste adviseert zij om de gemeenten niet te verplichten tot het aanbieden van beschut werk. Ten tweede voorziet het voorstel volgens de raad erin dat iemand die in aanmerking komt voor beschut werk dit kan afdwingen, maar dat deze verplichting vervalt als het streefcijfer gehaald is. 'Het individuele recht is dus afhankelijk van de vraag of de gemeente al voldoende arbeidsovereenkomsten onder de regeling beschut werk heeft aangeboden', aldus de Raad van State.
Binnenlands Bestuur wijdt hier een artikel aan: 'Beschut werk naar Kamer, tegen advies RvS'.