MEE Nederland heeft een instrument ontwikkeld waarbij de cliënt de effectiviteit van cliëntondersteuning beoordeelt. Belangrijkste conclusie van de pilot is dat het effect van de cliëntondersteuning goed meetbaar is en dat cliëntondersteuning bijdraagt aan de zelfredzaamheid van kwetsbare mensen.
De effectmeting wordt drie tot zes maanden na een afgesloten ondersteuningstraject van MEE uitgevoerd. Cliënten wordt gevraagd om op de zeven verschillende domeinen aan te geven of hun situatie is verbeterd, gelijk is gebleven of is verslechterd ten opzichte van de periode voordat ze ondersteuning kregen van MEE. Het gaat om ‘zelfstandigheid en hulp vragen’, ‘werk of dagbesteding’, ‘relaties en sociale contacten’, ‘school of dagopvang’, ‘wonen en vrijetijdsbesteding’, ‘opvoeding en gezin’ en ‘regels en geld’. De meeste positieve effecten worden gescoord op: ‘zelfstandigheid en hulp vragen’, gevolgd door ‘regels en geld’ en ‘opvoeding en gezin’. Ook blijkt dat door de brede vraagverheldering en een integrale aanpak cliënten positieve effecten ervaren op meer domeinen dan alleen het onderwerp waarbij de consulent hen heeft ondersteund. Door toegenomen zelfredzaamheid op het ene domein (bijvoorbeeld wonen), ervaren cliënten op andere domeinen (bijvoorbeeld werken) ook een positieve effect.