Arbeidsdeskundigen zijn nog veel te weinig zichtbaar. Ze zitten middenin het krachtenveld van slimmer, beter en gezonder werken, maar maken hun cruciale positie onvoldoende duidelijk naar de buitenwacht. Dit stelde hoogleraar Lex Burdorf tijdens het drukbezochte AKC jubileumcongres op 30 oktober in Den Bosch.
“In jullie eigen netwerk ben je bekend, maar het gaat er juist om dat je buiten je eigen netwerk zichtbaar bent. Dat andere mensen en bedrijven bij jou terecht komen, jou uitnodigingen om antwoorden te geven op vragen over gezondheid en participatie. Zet je in de markt als professional die de individuele begeleiding kan realiseren. Als die 100.000 Wajong’ers aan het werk moeten, wie gaat dat allemaal regelen? De vraag is: gaan jullie wachten tot iemand bedenkt dat jullie belangrijk zijn, of gaan jullie nu als een speer producten, methoden en instrumenten ontwikkelen? Er ligt een gigantische markt en jullie zijn de aangewezen personen zijn om dat op te pakken. Jullie zijn ook de aangewezen personen om bedrijven te coachen en te begeleiden in hoe ze mensen in dienst kunnen nemen en op een zinvolle manier in dienst kunnen houden. Over tien jaar wil ik jullie daarover kunnen aanspreken.” Een uitgebreid verslag van het congres volgt in komende AD Visie die op 9 december op de mat ligt.