Cahier 8 – Arbeidsdeskundig handelen bij het inschatten van verlies van arbeidsvermogen bij personenschade
Stakeholders van arbeidsdeskundigen in het proces

Arbeidsdeskundigen worden geacht contacten te leggen en samen te werken met een groot aantal professionals dat betrokken is bij de afwikkeling van personenschade. Een aantal belangrijke partijen wordt hieronder genoemd.

Opdrachtgevers

De belangrijkste opdrachtgevers zijn:

  • verzekeraar (medisch adviseur, schaderegelaar, schadebehandelaar);

  • advocaat/ belangenbehartiger/rechtshulpverlener (van slachtoffer);

  • rechter;

  • werkgever/bedrijfsarts;

  • expertisebureau;

  • slachtoffer zelf.

Hoofdvragen betreffen het adviseren over de arbeidsre-integratiemogelijkheden van het slachtoffer, het bepalen van het verlies van arbeidsvermogen in uren en het bepalen van het verlies van arbeidsvermogen (toekomstscenario’s met en zonder letsel). Uit de analyse van twintig rapporten blijkt dat uiteenlopende specifieke vragen worden voorgelegd aan de arbeidsdeskundige over het aangeven van mogelijkheden voor het uitvoeren van betaald werk, huishoudelijk werk, zelfwerkzaamheid en opleiding & scholing. Daarbij komen ook zaken aan de orde zoals:

  • inschatting verandering in hulpbehoefte;

  • uren doorrekening voor compensatie;

  • financiële doorrekening (toekomstige verdiensten);

  • wenselijke voorzieningen en aanpassingen/hulpmiddelen/werkwijzen.

Bij het verlenen van een opdracht aan een arbeidsdeskundige is bij voorkeur consensus tussen de partijen nodig over welke arbeidsdeskundige wordt ingezet.

Slachtoffer en familie

De arbeidsdeskundige heeft bij het beantwoorden van vragen van de opdrachtgever in vrijwel alle gevallen contact met het slachtoffer, familie en kennissen. Dat kan face to face of telefonisch. Deze contacten zijn noodzakelijk om voldoende inzicht te krijgen in relevante kenmerken van slachtoffers en hun omgeving om adviezen te kunnen geven die op de persoon zijn afgestemd.

Andere relevante partijen

Afhankelijk van de situatie waarin het slachtoffer verkeert, heeft de arbeidsdeskundige contact met een groot aantal relevante professionals. In een inventarisatie tijdens workshop 1 en in de geanalyseerde rapporten zijn de onderstaande professionals/instanties genoemd:

  • belangenbehartiger van slachtoffer;

  • schadebehandelaar, schaderegelaar (verzekeraar);

  • medisch specialist (curatief; loopt via medisch adviseur);

  • medisch adviseur, verzekeringsarts;

  • multidisciplinaire behandelcentra;

  • arbeidsmarkt/brancheverenigingen en deskundigen;

  • arbodienst;

  • UWV;

  • opleiding cliënt;

  • werkgever cliënt;

  • juridisch adviseur;

  • financieel expert (actuaris/rekenbureau);

  • collega-arbeidsdeskundige.

Deze lijst is niet uitputtend, maar illustreert de breedte van het noodzakelijke netwerk van de arbeidsdeskundige bij het beantwoorden van de vraagstellingen.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document