Scholing speelt een steeds belangrijkere rol in de re-integratie van mensen met een arbeidsbeperking, schrijft het UWV. Toch werd dit middel tot voor kort maar beperkt ingezet bij WGA-gerechtigden – mensen met een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering. UWV startte daarom een pilot op vier vestigingen om te onderzoeken hoe scholing effectiever en vaker onderdeel kan zijn van de re-integratiedienstverlening. De pilot richtte zich op het in kaart brengen van succesfactoren, obstakels en ervaringen van alle betrokkenen.
Scholing brengt perspectief en vertrouwen
Uit de evaluatie blijkt dat scholing een diepgaand positieve impact heeft op cliënten. In gesprekken met vijftien WGA-gerechtigden gaven zij aan dat scholing niet alleen hun positie op de arbeidsmarkt versterkte, maar ook hun zelfvertrouwen en toekomstperspectief vergrootte. Door in gesprek te gaan met UWV over opleidingsmogelijkheden kregen zij beter zicht op hun eigen mogelijkheden en ontvingen ze ondersteuning bij het kiezen én afronden van een passende opleiding. Vaak leidde dit tot werk tijdens of kort na de scholing.
Samenwerking en maatwerk essentieel
De pilot laat zien dat het succesvol inzetten van scholing vraagt om samenwerking binnen én buiten UWV. De UWV-professional speelt hierin een centrale rol: zij onderzoekt samen met de cliënt welke re-integratiemiddelen passend zijn en of scholing daar onderdeel van uitmaakt. Daarna wordt samengewerkt met scholingsadviseurs, werkgeversdienstverlening, opleiders en re-integratiebedrijven. Deze afstemming vraagt tijd, kennis en ruimte – zaken die niet altijd vanzelfsprekend aanwezig zijn.
Daarom is het belangrijk dat scholing stevig wordt verankerd in de visie en werkwijze van UWV. Professionals moeten voldoende kennis, mandaat én motivatie hebben om scholing in te zetten als waardevol onderdeel van het re-integratietraject.
UWV zet stappen vooruit
UWV neemt de inzichten uit deze pilot mee om de dienstverlening verder te verbeteren. Er zijn al concrete stappen gezet, zoals het vereenvoudigen van het inkoopproces voor scholing, waardoor aanvragen sneller kunnen worden afgehandeld. Ook wordt scholing steeds vaker en eerder besproken in het klanttraject, en is er extra aandacht voor het vakmanschap van de UWV-professional. Scholingsadviseurs krijgen daarbij een duidelijkere en actievere rol.
Tot slot investeert UWV in het versterken van regionale samenwerkingen met onderwijsinstellingen, werkgevers en andere re-integratiepartners. Zo groeit het draagvlak én de slagkracht voor een toekomst waarin scholing voor WGA-gerechtigden een vanzelfsprekend en effectief onderdeel is van hun weg terug naar werk.