Hoortoestellen: het kan beter | Arbeidsdeskundigen
29
jan
2015

Hoortoestellen: het kan beter

De meeste mensen met een hoortoestel zijn hier tevreden over en vinden dat ze met het toestel een prettiger leven hebben. Dit concludeert het NIVEL op basis van onderzoek onder hoortoestelgebruikers. Gemiddeld geven ze hun hoortoestel een 7,3. Het onderzoek laat ook een aantal belangrijke verbeterpunten zien.

Zo hebben veel mensen minder goede ervaringen met hun hoortoestel tijdens het voeren van gesprekken, vooral in grotere gezelschappen. En ook het gebruik in het verkeer is niet optimaal, bijvoorbeeld door omgevingsgeluid en de wind. Volgens het NIVEL ligt er dan ook een uitdaging voor fabrikanten om horen in complexe luistersituaties verder te verbeteren. Ook kan volgens velen het hoortoestel niet tegen vocht. Daarnaast bleek dat ongeveer 1 op de 5 gebruikers (19%) liever een ander hoortoestel zou hebben gehad. De ervaringen met sommige merken en typen blijken beter dan met andere. Voor gebruikers is dit belangrijk om te weten, omdat niet alle audiciens alle merken en typen hoortoestellen verkopen. De beoordelingsservice op de website hoorwijzer.nl is een manier om gegevens over alle verschillende hoortoestellen te verzamelen.

NVvA
Terug naar overzicht
Meer NVvA nieuws
Nieuw in de AD Academie - Karin in Wetenschapsland

In de interviewreeks Karin in Wetenschapsland duikt arbeidsdeskundige Karin ...

Arbeidsdeskundigen
NVvA
Arbeidskrapte voorbij? Een kritische blik op de arbeidsmarkt

Volgens arbeidsmarktexpert Paul de Beer is de arbeidskrapte in Nederland vo ...

Arbeidsdeskundigen
NVvA
Open hiring: een baan zonder brief, cv of gesprek

Geen sollicitatiebrief, geen cv, geen gesprek – en tóch aan het werk. Voor ...

Arbeidsdeskundigen
NVvA
Meer Vereniging NVvA nieuws