Een op de vier werknemers wil binnen nu en twee jaar een andere baan. Een salarisverhoging, een leaseauto of de nieuwste telefoon zorgen er niet voor dat ze bij hun huidige baas blijven, blijkt uit recent onderzoek van HR-adviesbureau GITP.
Zes tot acht maanden kost het bedrijven op dit moment om een nieuwe werknemer te vinden. Dat is exclusief inwerken, blijkt uit het GITP-onderzoek. En dan nog kan het misgaan, omdat toch niet de juiste match is gemaakt. Alle inspanningen zijn dan voor niets geweest.
Volgens GIPT is het daarom belangrijk dat bedrijven hun medewerkers binnenboord houden. Veel werkgevers weten alleen niet hoe. Het advies: zoek om te beginnen uit wat mensen drijft. Dat is niet het binnenhalen van die salarisverhoging. Dat effect is snel weg.
Volgens GITP zijn werknemers vooral op zoek naar waardering. Ze willen ‘gezien worden’. Verder vinden ze het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van henzelf en hun team. Autonomie, zelf kunnen bepalen waar en wanneer je werkt, wordt ook vaak als reden om te blijven - of juist te vertrekken - genoemd.