Vanwege de lage positieve voorspellende waarde van de verschillende factoren is besloten geen beslissingsondersteunend instrument voor arbeidsdeskundigen te ontwikkelen. Er is een handreiking opgesteld voor de belangrijke factoren die de arbeidsdeskundige in het gesprek met de werkende aan de orde kan stellen. Deze tool is eind 2021 te vinden in de digitale gereedschapskist op arbeidsdeskundigen.nl. Daarnaast wordt de kennis opgenomen in de AKC Kennisbibliotheek Chronisch Werkt.in de AKC Kennisbibliotheek Chronisch Werkt.
In totaal zijn 9 arbeidsdeskundigen, waaronder arbeidsdeskundigen werkzaam bij UWV, bij een arbodienst en verzekeraar, online geïnterviewd over de meerwaarde en bruikbaarheid van de concepthandreiking.
De meerwaarde van de handreiking
De meeste geïnterviewde arbeidsdeskundigen reageerden positief op de opzet van de handreiking over risicofactoren voor vroegtijdige uitval uit werk. Ze vinden dat deze meerwaarde heeft voor de arbeidsdeskundigen, doordat het de kennis van de arbeidsdeskundigen over risicofactoren voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid vergroot. Met name voor arbeidsdeskundigen die betrokken zijn bij preventie en het terugdringen van ziekteverzuim en die een adviserende rol hebben richting werkgevers wordt het als relevante handreiking gezien. Ook wordt het als relevant gezien voor bedrijfsartsen en verzuimbegeleiders.
De gebruiksvriendelijkheid
Over het algemeen vinden de arbeidsdeskundigen de handreiking eenvoudig, gebruiksvriendelijk en duidelijk. Arbeidsdeskundigen geven aan de handreiking af en toe te zullen gebruiken, maar niet voor iedere casus. Het wordt gezien als handreiking en niet als praktisch instrument.
Aandachtspunten
Verschillende arbeidsdeskundigen noemen het instrument te abstract, en missen praktische handvatten. Het is geen dynamisch instrument; de resultaten veranderen niet met het aanvinken van bepaalde kenmerken. Daarnaast zou een insteek gericht op beperkingen in plaats van op chronische ziekte beter aansluiten op de praktijk van de arbeidsdeskundigen. Overigens is de arbeidsdeskundige in de praktijk bij de meeste klanten op de hoogte van de chronische aandoening.
De arbeidsdeskundige vraagt hier echter niet expliciet naar en rapporteert er niet over; de meeste klanten informeren de arbeidsdeskundigen zelf over de aanwezigheid van een aandoening. Hoewel de meeste interesse ligt bij het deel over werkgerelateerde factoren, wordt de informatie over leefstijl niet als storend ervaren; verschillende geïnterviewde arbeidsdeskundigen besteden hier ook aandacht aan in gesprekken met hun cliënt.