De arbeidsdeskundige is nog niet toegekomen aan een volledig onderzoek, omdat de klant zich voortijdig heeft teruggetrokken. Zij heeft hier geen bezwaar tegen gemaakt. Daarbij heeft ze ook meegewogen dat de klant niet alleen kampt met verslavingsproblematiek, maar ook te maken heeft met beperkingen die voortkomen uit zijn ziekte/gebrek.
De arbeidsdeskundige had kunnen besluiten om niet zonder meer genoegen te nemen met het voortijdig terugtrekken van de klant. De volgende overwegingen hadden hierbij een rol kunnen spelen:
Het overleg met de verzekeringsarts. Die zal oordelen dat recidive altijd mogelijk is, maar dat dit het opstarten van een re-integratietraject niet in de weg hoeft te staan.
Een afweging om wel of niet een traject in te zetten, hangt niet alleen af van de claim van de klant, maar ook van de (sociale) omstandigheden.
Richtlijnen in de STECR Werkwijzer verslaving en werk. Een verslaving wordt vaak in jaren opgebouwd en kan vaak niet met één behandeling een halt toe worden geroepen.
Het hebben van werk en een sociaal netwerk is van groot belang in het proces om verslavingsgedrag te doorbreken. Het wegvallen hiervan heeft een negatief effect. Met andere woorden: als de klant niet werkt en een beperkt sociaal netwerk heeft, moet hier aandacht voor zijn. Een (adequaat) re-integratietraject kan dan juist een belangrijke rol spelen. Het sociaal netwerk kan worden vergroot door het opdoen werkervaring of het doen van vrijwilligerswerk.
De arbeidsdeskundige had de volgende aspecten nader kunnen onderzoeken:
Wat zijn de drijfveren van klant? Wat wil de klant? Wat is zijn intrinsieke motivatie? Wat zijn daarbij belemmerende factoren en wat zijn succesfactoren? De arbeidsdeskundige kan adviseren en eventueel bepaalde instrumenten aanbieden, zoals de Scan Werkvermogen Werkzoekenden, de Participatieladder of de cursus ‘Morele Besluitvorming’.
Heeft de arbeidsdeskundige de input van de verzekeringsarts wel nodig om te komen tot een advies over de aanpak van re-integratie?
Welke rol speelt de omgeving (externe factoren) hierin? Welke factoren werken belemmerend, welke factoren werken stimulerend? Wat is de rol van de sociale omgeving (gezin, schulden, lidmaatschappen, maatschappelijke betrokkenheid)?
Wat gebeurt er in het behandeltraject (het professionele begeleidingstraject)? In hoeverre kan dit traject ondersteunend zijn naast een eventueel in te zetten re-integratietraject?
Wat zijn de rechten en plichten van de klant? Welke rechten en plichten zijn in deze casus van toepassing? Is het zinvol om een tweede (of derde?) traject op te starten, ook gezien de financiële aspecten en de duur van het traject?
Hoe reageert de arbeidsdeskundige op houding/gedrag van de klant, zoals het niet nakomen van de afspraken? Hoe gaat de arbeidsdeskundige handhaven op het nakomen van afspraken?