Inzet werkervaringsplek bij re-integratie chronisch zieke
Samenvatting probleemdefiniëring / context voor de vragen aan de commentator

De arbeidsdeskundige vraagt zich af of de klant in staat is duurzaam arbeid te verrichten. Het middel dat de arbeidsdeskundige inzet is een werkervaringsplek. De klant aan dat zij na een periode van ernstige fysieke klachten weer belastbaar is voor werk. De FML van een jaar eerder gaf echter een heel ander beeld.

De werkervaringsplek sluit aan bij de opleiding, interesses en competenties van de klant. Op de werkervaringsplek ervaart de klant zelf hoe het met haar belastbaarheid in werk gesteld is. Bijkomende vraag is hoe de energiehuishouding van de klant in balans blijft.

Wat maakt de gekozen aanpak succesvol?

Positief:

  • De klant kan in een werksetting ervaren wat haar grenzen zijn, leren deze te bewaken en eventueel te verleggen.

  • De keuze voor een werkervaringsplek heeft als voordeel dat er niet te veel druk bij de klant komt te liggen. Ze kan uitproberen waar haar grenzen liggen.

  • Het voordeel voor de werkgever is dat er geen economisch belang is bij het wel of niet slagen van de werkervaringsplek. Vaak wordt een werkervaringsplek bovenformatief ingezet.

Negatief:

  • Een werkgever kan misbruik/gebruik maken van de welwillendheid en motivatie van de klant.

  • De werkgever kan ervoor kiezen om de werkprocessen/taken niet aan te passen aan de mogelijkheden van de klant.

Kenmerken waar de werkervaringsplek aan moet voldoen:

  • De werkzaamheden en de branche waarin de werkgever opereert, moeten aansluiten bij de motivatie en interesse van de klant.

  • De heersende bedrijfscultuur moet passen bij het type klant.

  • De werkomgeving moet aansluiten bij de beperkingen van de klant.

Factoren die bepalend zijn voor de uitslag in deze casus:

  • Welwillendheid van de werkgever en de medewerking/begeleiding van de collega’s.

  • Bij het bepalen van de werkervaringsplek moet het gaan om passend werk.

  • De werkervaringsplek sluit aan bij de interesses, motivatie en competenties van de klant.

Deze casus is interessant omdat werkgevers in het kader van de Participatiewet worden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een werkgever kan door het aanbieden van een werkervaringsplek ervaren wat het betekent om iemand met een beperking in dienst te hebben. In deze casus had de arbeidsdeskundige ook kunnen kiezen voor andere instrumenten, zoals het inzetten van een re-integratietraject, proefplaatsing, sociale activering en vrijwilligerswerk.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document