Inzet werkervaringsplek bij re-integratie chronisch zieke
Casus rapportage

Onderzoekskader / aanleiding onderzoek

De klant krijgt op 25-jarige leeftijd een Wajong-uitkering, omdat zij ernstige lichamelijke klachten van de gewrichten en in toenemende mate mobiliteitsproblemen (als gevolg van ontstekingsreuma) heeft. Door nieuwe experimentele medicijnen voelt zij zich op 26-jarige leeftijd een stuk sterker. Daarom wil ze graag hulp bij het vinden van werk. De klant vraagt hulp aan UWV om haar hierbij te begeleiden.

Onderzoeksvraag

Welke duurzame mogelijkheden heeft deze klant met een chronische ziekte en ernstige beperkingen op de arbeidsmarkt?

Onderzoek

De arbeidsdeskundige heeft bij de aanvang van de Wajong-uitkering een formeel Participatieplan opgesteld. De visie van de arbeidsdeskundige en de cliënt was dat zij – gelet op haar fysieke en psychische gesteldheid – geen participatiemogelijkheden had. De cliënt vraagt ongeveer een jaar na aanvang van haar Wajong-uitkering een gesprek aan om haar participatiemogelijkheden te bespreken.

Uitgevoerde onderzoeksactiviteiten AD

  • Gesprek arbeidsdeskundige met klant.

  • Inzetten Competentie Test (CTC).

  • Bespreken uitslag CTC.

  • Vervolggesprekken met klant.

  • Zoeken naar werkervaringsplek.

  • Contact arbeidsdeskundige met werkgever.

  • Werkgever in contact gebracht met klant.

  • Werkplekonderzoek.

Visie klant

De klant kampt bij aanvang van de Wajong-uitkering met lichamelijke klachten van de gewrichten. Zij geeft ook aan in toenemende mate ernstige mobiliteitsproblemen te hebben. Hierdoor acht de klant zich niet in staat arbeid te verrichten. Daarnaast worstelt de klant met acceptatie en beperkte autonomie. Door nieuwe experimentele medicijnen voelt de klant zich ongeveer een jaar na aanvang van de Wajong-uitkering een stuk sterker. Daarom wil zij bekijken wat haar mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. Tijdens de vervolggesprekken die de klant voert met de arbeidsdeskundige en op basis van de uitslagen van de CTC-test krijgt de klant inzicht in haar sterke punten. Tegelijkertijd is nog niet duidelijk hoe belastbaar ze is. De klant heeft een aantal jaar Engels op universitair niveau gestudeerd en geeft aan dat ze hier iets mee zou willen doen. De arbeidsdeskundige haakt hierop in en benadert in haar eigen netwerk een werkgever die alleen werkt met mensen die “native speaking” Engels kunnen. De klant staat hiervoor open, waarna de arbeidsdeskundige deze werkgever benadert en vervolgens de mogelijkheden bespreekt voor een werkervaringsplek.

De klant vond het heel erg spannend om te beginnen bij deze werkgever, omdat alles nieuw was voor haar. Ze had geen echte werkervaring en door haar ziekte heeft ze gedurende de dag nauwelijks sociale contacten en activiteiten. De klant gaat ondersteunende administratieve werkzaamheden verrichten. Samen met werkgever wordt bekeken wat haalbaar is voor haar.

Visie leidinggevende / werkgever van klant

De klant laat tijdens het kennismakingsgesprek een goede indruk achter. Haar enthousiasme, motivatie en capaciteiten maken dat de werkgever mee wil werken aan het inrichten van een werkervaringsplek.

Omschrijving van de beperkingen en mogelijkheden

Functionele Mogelijkheden Lijst:

Persoonlijk functioneren

De klant is aangewezen op werk waarin geen hoog handelingstempo vereist is, met name geen fysiek hoog handelingstempo.

Sociaal functioneren

Schrijven is beperkt.

Dynamische handelingen

Dominantie: rechts

Lokalisatie beperkingen is tweezijdig:

Het gehele bewegingsapparaat met de nadruk op de handen, voeten, knieën en heupen. De rug in mindere mate.

Hand- en vingergebruik:

  • De pincetgreep is beperkt voor rechts.

  • De sleutelgreep is beperkt voor rechts.

Toetsenbord bedienen en muis hanteren is beperkt.

Specifieke voorwaarden voor het dynamisch handelen in arbeid:

Er gelden specifieke voorwaarden voor dynamisch handelen: om te recupereren moet de klant regelmatig (kort) van houding (zitten, staan, lopen) kunnen wisselen.

Resultaten werkplekonderzoek

De arbeidsdeskundige heeft tijdens het bezoek aan de potentiële werkplek met de leidinggevende gesproken over het functioneren van de klant. Er is afgesproken dat gekeken en uitgeprobeerd gaat worden wat haalbaar is, zowel qua werkzaamheden als qua uren. Bovendien zijn er vaste evaluatiemomenten ingepland om de belastbaarheid van de klant in beeld te brengen. Tijdens deze evaluatiemomenten komen steeds dezelfde onderwerpen aan bod, zoals urenopbouw, belastbaarheid, grenzen aangeven en takenpakket. De klant is hierin leidend, met monitoring door de arbeidsdeskundige.

Resultaten overig onderzoek door AD

De arbeidsdeskundige heeft een Competentie Test (CTC) ingezet. Hiermee zijn de competenties van de klant in kaart gebracht. De klant heeft veel hoog scorende competenties. Zij is iemand die niet specifiek op de voorgrond wil staan. Heeft geen leidinggevende ambities. Zij werkt graag samen met anderen, is spontaan, open, zorgzaam, creatief, volhardend, nauwkeurig en kwaliteitsgericht. De CTC wijst uit dat de zakelijke dienstverlening het beste aansluit bij de mogelijkheden, interesses, opleiding en vaardigheden van de klant.

Beschouwing en visie van AD:

Als de klant zich een jaar na aanvraag van de Wajong-uitkering meldt om haar participatiemogelijkheden te bespreken, is haar belastbaarheid in werk nog niet duidelijk. Door uit te gaan van de mogelijkheden die de klant nú aangeeft – en niet van de eerder vastgestelde beperkingen – zijn er wel veel meer participatiemogelijkheden.

De arbeidsdeskundige heeft via haar eigen netwerk contacten gelegd met de huidige werkgever van de klant. Omdat de belastbaarheid van de klant in een werksituatie niet duidelijk is, is aan de werkgever gevraagd mee te werken aan de inrichting van een werkervaringsplek.

Conclusie AD

De arbeidsdeskundige heeft de mogelijkheden, interesses en opleiding van de klant in kaart gebracht. Op basis daarvan is er een werkervaringsplek gevonden. Hier wordt de belastbaarheid van de klant in beeld gebracht. De belastbaarheid en het enthousiasme van de klant worden vergroot door een werkplek te bieden die bij haar past. Werk geeft op deze manier een zinvolle invulling aan het leven van iemand met beperkingen.

Advies en vervolgstappen AD

De klant gaat van start met de werkervaringsplek. Tijdens evaluatiemomenten bespreekt de arbeidsdeskundige de ervaringen van de klant en de werkgever.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document