Bijlage 1: Ingeschakelde commentatoren
Bartiméus: Diana Massaar, Manager Expertisecentrum Werken
VU Medisch Centrum, afdeling Sociale Geneeskunde & Kenniscentrum voor Verzekeringsgeneeskunde: Dr. Maaike A. Huysmans, senior onderzoeker en auteur van de ‘Aanpak volgens de Multidisciplinaire Leidraad Participatieve Aanpak op de Werkplek (PA)’ en de probleemanalyse.
Bijlage 2: Gehanteerde bronnen
Boer, WEL de. Quality of evaluation of work disability. Proefschrift UvA Amsterdam. 2010
Bronnen commentatoren: Wilson en Haines 1997; Rivilis ea 2008; Haines 2002; Rivilis ea 2008; Anema 2007; Arnetz 2003; Feuerstein 1993; Lambeek 2010; Loisel 1997; Vermeulen 2013, Bultman 2009; Shiri 2011; Steenstra 2006; Vermeulen 2013
https://www.nvabonline.nl/sites/default/files/bestandenwebpaginas/2016%20Achtergrond%20 document%20Leidraad%20PA%20Maart%202016definitief.pdf
Zie de MULTIDISCIPLINAIRE LEIDRAAD PARTICIPATIEVE AANPAK OP DE WERKPLEK Dr. Maaike Huysmans, Dr. Frederieke Schaafsma, Drs. Laura Viester, Prof. dr. Han Anema van het EMGO Instituut voor onderzoek naar Gezondheid en Zorg en de afdeling Sociale Geneeskunde van het VU Medisch Centrum Amsterdam
Bijlage 3: Formulieren knelpuntenanalyse, oplossingenanalyse, plan van aanpak
Formulier knelpuntenanalyse
Hoofdtaken | Taak /werkzaamheden | Knelpunten (wat, waar en wanneer?) | Frequentie | Ernst | Prioriteit |
Het geven van lessen in de bovenbouw | Lessen voorbereiden | Lessen voorbereiden kost veel tijd (in vergelijking tot collega’s), omdat het lezen veel moeite kost en langzamer gaat. Werken aan de pc gaat door de visusproblemen van de werknemer ook steeds moeilijker. Door de verhoogde inspanning die ze moet leveren, voelt ze dat ze op haar tenen loopt en steeds meer vermoeid raakt -> ervaart hoge werkdruk. | Dagelijks | *** | 1 2 |
Lessen geven | De verlichting in het klaslokaal is niet optimaal, waardoor haar ogen ‘harder moeten werken’. Het geven van lessen later op de dag vindt zij erg vermoeiend, omdat zij dan al erg vermoeid is. | Dagelijks | ** | 3 | |
Nakijkwerkzaamheden (verslagen/opstellen) | Idem als knelpunt lessen voorbereiden. | Dagelijks | *** | ||
Administratieve taken | Invoeren van informatie in een computersysteem | Dit kost haar in verhouding meer tijd omdat haar leestempo lager ligt, waardoor zij een verhoogde werkdruk ervaart om voor haar gevoel hetzelfde werk in minder tijd uit te voeren. | Wekelijks | * | |
Vergaderen | Vergaderingen zijn aan het einde van de dag en zij kan zich dan moeilijk concentreren. | Paar keer/week | * | ||
Mentoraatstaak | Individuele gesprekken met leerlingen | 2 dg / week? | * | ||
Digitaal verwerken van gesprekken | Idem als knelpunt administratieve taken | * | |||
Privé/ persoonlijkheidsfactoren | Balans werk-privé | Groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze heeft moeite met het opkomen voor zichzelf en grenzen te stellen. Verminderd weerbaar, ze ervaart te weinig ontspanning. Medische aandoening nog niet volledig geaccepteerd. Ze moet werk mee naar huis nemen en is hier een meer dan onevenredig deel van haar vrije tijd mee bezig. Sociale leven op en laag pitje door klachten. | Dagelijks | *** | 4 |
Knelpunten: beantwoord wie, wat, waar, wanneer en hoe het gebeurt -> top 3 kiezen (prioriteit) op basis van de frequentie en de ernst.
Frequentie: geef aan of een bepaalde taak/werkzaamheid vaak voorkomt of niet: *= beetje ernstig; **= ernstig; ***= zeer ernstig; ****= altijd (ieder uur van de dag).
Formulier oplossingenanalyse
Knelpunten | Oplossingsrichtingen | Beoordeling criteria | Prioriteit | Anticipatiemogelijkeproblemen | ||||||
1 | 2 | 3 | ||||||||
Lezen kost veel moeite en gaat langzaam. | a. b. | Het verkrijgen en leren gebruiken van visushulpmiddelen in de werksituatie (voor lezen en pc-gebruik, ook met functie voorlezen van teksten) -> Uitvoeren van een visueel basisonderzoek en uitgebreid hulpmiddelenonderzoek. Verlichting aanpassen in lokaal; zie tweede knelpunt | a. | + | a. | +/- | a. | ++ | 1 | Het leren omgaan met de visushulpmiddelen kan niet naast huidige werkzaamheden plaatsvinden -> onder werktijd laten plaatsvinden. |
Vermoeidheid omdat haar | a. | Een vast lokaal aanbieden waar de verlichting optimaal is. | a. | + | a. | + | a. | + | 3 | |
ogen harder moeten werken door slechte verlichting in lokaal. | b. | Lokaal verder optimaliseren door aanbrengen juiste verlichting e.d. in lijn met uitkomsten hulpmiddelenonderzoek. | b. | + | b. | + | b. | + | ||
Hoge werkdruk: omdat het | a. | Meer ruimte tussen de lesuren. | a. | + | a. | – | a. | ++ | 2 (d,e,g) | Contact opnemen |
lezen veel tijd kost, duren | b. | Lesrooster aanpassen, zodat de lesuren zoveel mogelijk in | /- | b. | – | b. | + | met bedrijfsarts of | ||
taken langer dan normaal. | de ochtend zijn. | b. | – | c. | – | c. | + | deze zich ook kan | ||
c. | Gedeeltelijke ziekmelding en aan 2 i.p.v. 4 klassen lesgeven | c. | – | d. | + | d. | + | vinden in de | ||
(heeft niet de voorkeur van de werkgever). | d. | + | e. | + | e. | +/- | oplossing om – | |||
d. | (Tijdelijk) mentoraatstaak laten vervallen. | e. | + | f. | – | f. | + | i.p.v. het aantal | ||
e. f. g. | Vrijstelling van het bijwonen van diverse vergaderingen. Lesgeven in de onderbouw waar voorbereiding minder tijd kost (heeft niet voorkeur van de medewerker). Communiceren met leerlingen, ouders en collega’s hoe documenten voor haar optimaal zijn. | f. g. | – + | g. | + | g. | + | lesuren en gedeeltelijke ziekmelding – de mentoraatstaak te laten vervallen en de werkneemster vrij te stellen van vergaderingen. | ||
Privé | a. | Zich richten op zaken die haar zullen helpen haar energiebalans weer op orde te krijgen. | a. | + | a. | + | a. | + | 5 | |
Moeite met het opkomen | a. | Ondersteuning bieden voor het stellen van grenzen en | b. | + | b. | + | b. | + | 4 | |
voor zichzelf en grenzen stellen. Nog geen volledige acceptatie van visusprobleem. | acceptatie visusprobleem d.m.v. een coach. | c. | + | c. | + | c. | + |
Formulier plan van aanpak
Knelpunt | Oplossing | Actie | Verantwoordelijke | Wanneer | Gebeurd |
Lezen kost veel moeite en gaat langzaam. | Het inzetten en leren gebruiken van visushulpmiddelen in de werksituatie (voor lezen en pc-gebruik, ook met functie voorlezen van teksten). | a. Uitvoeren van een visueel basisonderzoek en uitgebreid hulpmiddelenonderzoek. b. Aanschaf hulmiddelen. c. Werknemer leert werken met de hulpmiddelen onder werktijd. | a. LG b. LG +WG c. WN | Direct aanvragen. | |
Vermoeidheid omdat haar ogen harder moeten werken door slechte verlichting in lokaal. | Lesgeven in een vast aangepast lokaal. | a. Werknemer en leidinggevende gaan met ondersteuning visusbureau op zoek naar optimaal lokaal. b. Lokaal wordt verder aangepast op basis van advies. | a. LG + WN b. LG + WG | Direct aanvragen. | |
Hoge werkdruk: omdat het lezen veel tijd kost, duren taken langer dan normaal. | Problemen met lezen worden aangepakt (zie eerste knelpunt). Om tegemoet te komen aan de huidige werkdruk zullen mentoraatstaken en vergaderingen tijdelijk vervallen. Na de periode waarin de werknemer naar verwachting succesvol met de hulpmiddelen heeft leren werken, worden deze taken naar verwachting weer toegevoegd. De werkgever stemt deze oplossing af met de bedrijfsarts. | a. Werkgever/leidinggevende neemt contact op met de bedrijfsarts en bespreekt de nieuwe oplossing. b. Leidinggevende regelt dat de mentoraatstaken tijdelijk worden overgenomen. c. Leidinggevende communiceert dat de werknemer tijdelijk niet bij vergaderingen hoeft te zijn en zorgt dat ze van belangrijke zaken op de hoogte blijft. | a. WG/LG b. LG c. LG | Per direct. | |
Moeite met het opkomen voor zichzelf en grenzen stellen. Nog geen volledige acceptatie van visusprobleem. | Begeleiding door een coach in het omgaan met het visusprobleem en het leren stellen van grenzen. | a. Regelen van een coach die de werknemer gaat begeleiden. | a. WN en bedrijfsarts | Binnen twee weken. |