Sneller en vaker passende arbeid en een passende werk- en leeromgeving
In dit onderzoek heeft Regioplan Beleidsonderzoek voor het AKC onderzocht welke informatie nodig is voor het matchen van werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werk(gevers), welke informatie beschikbaar is en welke veelbelovende innovaties er zijn om de benodigde informatie te leveren.
De voorwaarden voor mensen met een arbeidsbeperking om te kunnen floreren in arbeid zijn onder meer af te leiden uit diverse onderzoeken naar Supported Employment. Daaruit komt helder naar voren dat naast passende taken op het gebied van belastbaarheid, ook voorwaarden zoals de ondersteuningsbronnen van de werkgever en de directe collega’s op de werkvloer na de plaatsing, van groot belang zijn voor een duurzame plaatsing. Verder is het belangrijk dat het leer- en ontwikkelproces van de werknemer met een arbeidsbeperking past in de bedrijfscultuur en dat dit wordt ondersteund door de collega’s op de werkplek of een jobcoach. Voor de duurzame match is dus niet alleen de belasting en de inhoud van het werk van belang, maar ook de context en de cultuur in het bedrijf.
Rijkere arbeidsmarktinformatie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het effectiever en duurzamer matchen van werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werk(gevers). De inzichten die dankzij dit onderzoek zijn verkregen, kunnen helpen bij het effectiever en beter ondersteunen van werkgevers en werkzoekenden in het proces naar een duurzame toetreding tot de arbeidsmarkt.
Het is duidelijk dat de informatievoorziening veel beter kan. Hier zijn vele partijen, waaronder UWV, druk mee bezig. Het voorliggende onderzoek stelt een nationaal ontwikkelprogramma voor, bestaande uit acht routes die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een verdere verbetering van de informatievoorziening en daarmee aan een effectievere en duurzamere matching van werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werk(gevers). Het gaat om een uitgebreid, meerjarig ontwikkelprogramma ,waaraan vele partijen kunnen bijdragen.
Hier vindt je het cahier.