Het rapporteren van cliëntgesprekken kan voor arbeidsdeskundigen een intensieve klus zijn. Om hen te helpen bij het maken van een rapportage hebben verschillende partijen binnen de letselschadebranche een oplossing ontwikkeld: de app Savi. Wat deze AI-tool doet? Programmamanager Dennis van Es van initiator Q-Consult Insurance (Q-CI) en arbeidsdeskundige Raoul Koolen leggen het uit.
Verschillende organisaties binnen de letselschadebranche sloten zich aan bij het initiatief van Q-CI, een onafhankelijk bedrijfskundig adviesbureau, om een tool te ontwikkelen die professionals kan helpen met hun rapportage. Het resultaat: Savi, een app die in samenwerking met AI-partner MSTR werd gemaakt en op 1 juni 2025 werd gelanceerd.
Van gesprek naar rapportage
‘Savi is een AI-tool die lange gesprekken in uitgebreide, juridisch correcte rapportages omzet,’ zegt programmamanager Dennis van Es. ‘Aan het begin van het gesprek met een cliënt start je via de app een geluidsopname. Na afloop zet Savi aan de hand van de opname het gesprek om in een rapportage. Hiervoor gebruikt het een large language model (LLM), dat de gesproken woorden omzet in geschreven tekst. Het geluidsfragment wordt na afloop automatisch verwijderd. Niemand kan er dan meer over beschikken. Dit om het belang van cliënten, maar ook van arbeidsdeskundigen te beschermen.’
‘Dit concept kun je zelf nog redigeren of aanpassen’, gaat Dennis verder. En dat is prettig, vindt Raoul Koolen, arbeidsdeskundige bij Trivium Advies, die Savi al gebruikt. ‘We beschikken ook over dossierkennis die niet altijd in het gesprek aan bod komt. Maar die informatie wil je wel in de rapportage zetten. Dat voeg je dus naderhand zelf toe. Ook kun je zelf nog andere accenten leggen, zo blijft het jouw professionele verhaal.’
Omgaan met meerdere sprekers
Op dit moment werken negen organisaties met Savi. Dennis ziet dat Savi bij verschillende typen gesprekken ingezet wordt. ‘Bijvoorbeeld bij een intakegesprek. Zo’n gesprek duurt soms wel twee tot drie uur. Bovendien zijn er naast de cliënt en arbeidsdeskundige vaak nog meer mensen bij aanwezig: een partner, een belangenbehartiger of advocaat. Tijdens het intakegesprek bespreek je de hele casus. Daar maakt de arbeidsdeskundige dan een verslag van. Savi neemt dit deels uit handen. De app kan gemakkelijk onderscheiden wie wat zegt. En het maakt niet uit hoe ongestructureerd het gesprek verloopt.’
Dit is ook de ervaring van Raoul. ‘Ik ben vaak positief verrast over de uitkomst. De tool kan gesproken woord goed omzetten naar tekst en maakt heel goed onderscheid tussen verschillende personen die aan het woord komen. Ook rubriceren gaat goed. Als een thema bijvoorbeeld aan het begin, midden en eind van het gesprek aan bod komt, vat Savi die informatie samen onder één rubriek.’
Verschillende mallen
Afhankelijk van het doel van de tekst en de functie van de professional kunnen de rapportages in verschillende mallen worden gegoten. ‘Rapportages van schaderegelaars verschillen bijvoorbeeld significant van arbeidsdeskundige rapportages’, aldus Dennis. ‘Die verschillen kunnen zitten in de lengte van het rapport, de vraagstelling, de manier van antwoorden, zelfs de aanspreekvormen van de gespreksdeelnemers.’
Meer rust in het gesprek
Het grootste voordeel voor Raoul is de rust die Savi brengt tijdens gesprekken. ‘Ik merk dat mijn aandacht veel meer bij de ander is. Ik ben minder bezig met het maken van aantekeningen en hoef niet bang te zijn dat ik iets mis. Daardoor hoef ik cliënten niet meer te vragen om iets te herhalen, omdat ik niet snel genoeg kon meeschrijven. Dat geeft ruimte en rust. En die rust maakt het gesprek beter.’ Ook na afloop van het gesprek ervaart Raoul de meerwaarde. ‘De tool geeft goede woorden aan wat er gezegd is. Dat is prettig om terug te lezen, want je onthoudt simpelweg niet alles. Het helpt me om het gesprek goed te verwerken en te vertalen naar een rapportage.’
Raoul volgt de doorontwikkeling van Savi met veel nieuwsgierigheid, maar vooral met vertrouwen. ‘Ik zie dat Q-Consult dit mooie product met toewijding doorontwikkelt. Zo werken ze bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om documenten toe te voegen aan de gegenereerde rapportage. Het is waardevol dat dit soort systemen hun weg beginnen te vinden. Want uiteindelijk maken wij het verschil in de begeleiding en het contact. En alles wat dat contact versterkt, is welkom. Zeker als het helpt om onze tijd en aandacht te richten op wat er écht toe doet.’
Over dit artikel
Met dit artikel wil het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC) arbeidsdeskundigen laten kennismaken met de vele technologische mogelijkheden die er zijn. Het stuk is bedoeld om te inspireren, de vermelding van een product of dienst betekent niet dat het AKC deze aanbeveelt. Het is aan organisaties en professionals zelf om te bepalen of en hoe zij een toepassing gebruiken.