Speaksee helpt doven en slechthorenden in hun communicatie. | Arbeidsdeskundigen
24
aug
2021

Speaksee helpt doven en slechthorenden in hun communicatie.

AKC heeft Speaksee 2 jaar geleden ondersteuning geboden in het kader van de Challenge technologie en Inclusie. We zijn er trots op dat Speaksee na een pilotperiode nu een aantal werkende producten heeft gebaseerd op het omzetten van spraak naar tekst.

Speaksee helpt doven en slechthorenden in hun communicatie. Dit doet Speaksee door een systeem van microfoons dat automatisch spraak omzet naar tekst.

De dove of slechthorende deelt de microfoons uit aan de gespreksdeelnemers, de microfoon vangt de spraak op en dit wordt binnen 1 seconde omgezet naar vaart tekst in verschillende kleuren per persoon. De gebruiker kan op zijn smartphone, tablet of laptop lezen wat er door welke persoon (kleurherkenning) wordt gezegd. Deze technologie is getest bij door diverse dove en slechthorende werknemers bij grote organisaties (zoals de Nationale politie, ABN AMRO, Rabobank en PwC).

Naast werken met een microfoon, kan Speaksee alle gesproken tekst tijdens een digitale vergadering (o.a. Zoom en Teams) live omzetten naar tekst.

Heb je als arbeidsdeskundige te maken met (de werkgever van) een slechthorende of dove medewerker, dan biedt Speaksee wellicht een oplosing. Vergoeding van de kosten is mogelijk via de Zorgverzekeraar of via UWV als voorziening.

Wil je meer weten, bekijk dan de volgende interessante informatie:

AKC
Terug naar overzicht
Meer AKC nieuws
Prof. dr. Margot Joosen benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Arbeidsdeskundigheid en inclusieve participatie’

Het College van Bestuur van Tilburg University heeft per 1 december 2025 pr ...

AKC
Cahier 38: elk contact kan het verschil maken

Elke arbeidsdeskundige zet zich in om cliëntgericht te handelen. Maar wat m ...

AKC
Meer rust tijdens intakegesprek dankzij AI-tool Savi

Het rapporteren van cliëntgesprekken kan voor arbeidsdeskundigen een intens ...

AKC
Meer Kenniscentrum AKC nieuws