Mondigheid in de spreekkamer is te leren | Arbeidsdeskundigen
15
jan
2015

Mondigheid in de spreekkamer is te leren

De ene patiënt of cliënt laat veel meer van zich horen in het consult dan de andere. Want mondigheid in de spreekkamer is nog niet voor iedereen weggelegd en kun je niet in alle situaties verwachten, blijkt uit onderzoek van Nivel en AMC.

Uit het onderzoek blijkt dat de ene patiënt of cliënt veel mondiger is dan de andere. Opmerkelijk is dat patiënten in de spreekkamer van de huisarts na de eeuwwisseling minder aan het woord zijn dan in 1986. Patiënten willen niet lastig gevonden worden, en dat blijkt ze te belemmeren. Kennelijk wordt de arts-patiëntrelatie nog steeds gekenmerkt door ongelijkheid en afhankelijkheid. Daarnaast hebben patiënten vaak het gevoel dat er te weinig tijd is en vergeten ze belangrijke onderwerpen of vragen te bespreken, durven ze de arts niet te onderbreken of denken ze dat bijvoorbeeld psychosociale problemen niet thuishoren in het gesprek met de dokter. Onderzoekers van het NIVEL en AMC zijn bezig met verschillende trainingen om patiënten te helpen zich beter voor te bereiden op het consult.

NVvA
Terug naar overzicht
Meer Arbeidsdeskundigen nieuws
Hoe ziet de arbeidsmarkt voor zzp’ers eruit sinds 1 januari 2025?

Sinds 1 januari 2025 is de handhaving op schijnzelfstandigheid in Nederland ...

Arbeidsdeskundigen
NVvA
Voorjaarsnota 2025: maatregelen sociale zekerheid en implicaties

De Voorjaarsnota 2025 introduceert diverse maatregelen op het gebied van so ...

Arbeidsdeskundigen
NVvA
Betere dienstverlening vraagt om noodzakelijke veranderingen

Het UWV staat voor de uitdaging om zijn dienstverlening te verbeteren en te ...

Arbeidsdeskundigen
NVvA
Meer Arbeidsdeskundigen nieuws