Campagne tegen ongewenst gedrag | Arbeidsdeskundigen
14
jun
2016

Campagne tegen ongewenst gedrag

Ruim 1,2 miljoen werknemers hadden het afgelopen jaar te maken met discriminatie, pesten of (seksuele) intimidatie op het werk. In combinatie met een hoge werkdruk verdubbelt ongewenst gedrag de kans op burn-out klachten.

Een nieuwe campagne van SZW vraagt Ongewenst gedrag door leidinggevenden of collega’s heeft grote impact op de mensen die het overkomt. Daarnaast zorgt het naar schatting jaarlijks voor gemiddeld zeven extra verzuimdagen per slachtoffer. Dat betekent 1,7 miljard euro aan loondoorbetaling voor werkgevers, zo berekende TNO. De campagne ‘Moet toch kunnen’ van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid richt zich op alle werkenden in Nederland. Ongewenst gedrag is soms duidelijk zichtbaar, maar vaak gaat het om subtiel gedrag dat voor de ontvanger kwetsend is. Werknemers en werkgevers kunnen op www.moettochkunnen.nl terecht om in gesprek te gaan over ongewenst gedrag. Via een postercampagne en radiocommercials worden werkgevers en werknemers opgeroepen om met elkaar het gesprek aan te gaan over het grijze gebied tussen een onschuldige grap of opmerking en ongewenst gedrag.

NVvA
Terug naar overzicht
Meer Arbeidsdeskundigen nieuws
Terugblik jubileumfeest AKC

In 2024 bestaat het AKC 15 jaar. Die mijlpaal vierden we op 28 juni, tijden ...

AKC
Arbeidsdeskundigen
Versterk de kerngroep Technologisering!

Het AKC bouwt met de kerngroep Technologisering aan een kennisnetwerk dat t ...

AKC
Arbeidsdeskundigen
‘Impact maken voor iedereen in een kwetsbare arbeidsmarktpositie’

Met de komst van directeur Marianne Holleman en programmamanager Vincent Br ...

AKC
Arbeidsdeskundigen
Meer Arbeidsdeskundigen nieuws